Ce este „flota fantomă” a Iranului cu care Rusia își transportă petrolul ocolind sancțiunile internaționale

Data publicării:
petroliere pe mare
Așa-numitele nave fantomă sunt vase care își ascund locul de proveniență și mișcările pentru a le permite să încălce sancțiunile. Foto: Profimedia Images

Cel puțin 16 vase care făceau parte din rețeaua „fantomă” cu care Iranul a încălcat sancțiunile americane au început să transporte țiței din Rusia în ultimele două luni, potrivit unei investigații Financial Times.

Petrolierele din „flota fantomă” a Iranului au trecut la transportul de petrol rusesc de când țările occidentale și-au înăsprit măsurile de limitare a capacității de export a Rusiei, în timp ce Kremlinul folosește tot mai des tehnicile de ocolire a sancțiunilor perfecționate de Teheran.

Înainte de impunerea noilor restricții, doar nouă vase foloseau ruta spre Rusia în cele nouă luni care trecuseră de la începutul războiului din Ucraina.

Așa-numitele nave fantomă sunt vase care își ascund locul de proveniență și mișcările pentru a facilita încălcarea sancțiunilor. Rețelele de vase fantomă permit realizarea de schimburi comerciale cu petrol extras în Iran sau Venezuela.

Agenții maritimi și analiștii au spus că Rusia îi ademenește pe proprietarii și operatorii de vase petroliere cu tarife foarte avantajoase, în încercarea de a-și proteja principala sursă de venit din exporturi împotriva restricțiilor internaționale precum plafonarea prețului petrolului.

Rusia îi ademenește pe proprietarii de petroliere cu tarife cu 50-100% mai mari decât ratele obișnuite

„Am observat un număr de vase implicate în comerțul cu Rusia care [transportau] barilii iranieni” a spus Svetlana Lobaciova, analist specializat în petroliere de la EA Gibson, care a explicat că tarifele oferite de ruși sunt între 50% și 100% mai mari decât ratele normale de pe piața internațională.

Competiția pentru petroliere ar fi putut fi o sursă de tensiuni în relația dintre Moscova și Teheran. Însă, după cum explică și analistul de la Kpler, Matthew Wright, „o creștere a numărului de vase ale flotelor fantomă deținute prin entități offshore secrete, care le permit să ocolească sancțiunile, pare să fi ajutat la evitarea multor probleme” ce țin de obținerea de vase pentru transportul petrolului.

Sancțiunile UE și plafonarea prețului la petrol impusă de statele G7 au fost extinse duminică pentru a cuprinde exporturile rusești de combustibili procesați precum motorina și benzina.

Rusia a fost deja nevoită să își schimbe traseul pe care îl folosea pentru a transporta țiței în Asia după ce importurile în UE pe calea apei au fost interzise începând din data de 5 decembrie.

„Toată lumea este păcătoasă acum”

Potrivit analizei FT, volumul de țiței din Rusia transportat de vasele care fac parte din flota fantomă a Iranului s-a mărit de la 3 milioane de barili în noiembrie la peste 9 milioane de barili în ianuarie.

„Toată lumea este păcătoasă acum”, a spus unul dintre agenții maritimi. „Linia dintre piața gri și piața convențională de petroliere s-a estompat cu siguranță în ultimul an”.

Unele din vasele care deservesc acum rutele rusești sunt nave identificate anterior ca făcând parte din flota de „petroliere invizibile” ale Moscovei, o operațiune controlată din umbră și organizată în cursul anului trecut.

Rusia are 100 de „petroliere invizibile” cu care transportă în secret petrol

Brokerii navali au estimat că rețeaua de petroliere care transportă în secret petrolul rusesc ar fi formată din aproximativ 100 de vase.

Livrările de petrol rusesc s-au dovedit a fi mai profitabile, potrivit Lobaciovei, pentru că acestea nu s-au confruntat cu întârzieri prea mari, spre deosebire de petrolul iranian care rămâne mai mult timp pe vasele de transport în largul mării pentru a-și ascunde proveniența.

Rafinăriile din țări precum China, care rămâne un cumpărător important de petrol iranian, au lăsat petrolierele încărcate cu petrol din această țară să aștepte mult timp până când au primit permisiunea să își descarce marfa.

„Am văzut uneori petroliere iraniene care așteptau luni de zile – din câte ne putem da seama, acest lucru nu s-a întâmplat cu petrolierele rusești, ceea ce este mai bine pentru operatori, mai ales că tarifele pentru rutele rusești sunt atât de mari”, a explicat Lobaciova.

Editor : Raul Nețoiu

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri