Companiile aeriene și sectorul auto protestează față de planul climatic propus de Comisa Europeană

Imagine cu caracter sugertiv. Un sticăr cu eliminarea co2 lipit pe un stâlp.
Uniunea Europeană vrea să atingă obiectivul de neturalitate a emisiilor nete de gaze cu efect de seră până în 2050. Sursă foto: Profimedia Images

Comisia Europeană a prezentat miercuri cel mai ambițios plan al său de combatere a schimbărilor climatice și a stabilit cum cele 27 de țări ale Uniunii Europene pot îndeplini obiectivul comun de reducere a emisiilor nete de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990. Reacțiile oficialilor europeni, liderilor din industriile europene și reprezentanților unor asociații europene privind mediu nu au întârziat să apară. Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile a declarat că interzicerea comercializării autoturismelor noi diesel şi pe benzină începând din anul 2035 nu este o soluţie raţională, în timp ce Asociaţia Internaţională a Transportului Aerian a transmis că noile taxe europene care urmează să fie impuse acestui sector sunt contraproductive. 

Ministrul german de finanțe, Olaf Scholz, a declarat că pachetul climatic Fit for 55 răspunde provocării secolului, care este reprezentată de schimbările climatice.

„Va fi o sarcină foarte importantă pentru următorul guvern federal din Germania să conducă negocierile în așa fel încât să putem atinge obiectivele climatice, în timp ce transformarea industrială necesară are loc într-un ritm rapid. Este vorba despre bogăție și locuri de muncă. De aceea am propus înființarea unui club internațional privind clima, pentru ca tot mai multe state, inclusiv cele din afara UE, să fie de acord cu politica climatică”, a declarat Scholz, potrivit Reuters.

La rândul său, Președintele Parlamentului European, David Sassoli, a transmis că „Parlamentul este pregătit să lucreze la propunerile pachetului Fit for 55 cât mai curând posibil”. „UE a dovedit că este posibilă reducerea emisiilor, creând în același timp locuri de muncă. Să continuăm pe această cale și să ne asigurăm că nimeni nu rămâne în urmă”, a transmis David Sassoli.

Reacția industriilor

Un plan al UE de impozitare progresivă a combustibilului pentru avioane care efectuează zboruri în spațiul comun european este „contraproductiv în raport cu obiectivul aviației sustenabile”, a avertizat miercuri
Asociația Internațională pentru Transportul Aerian (IATA), conform Agerpres. 
 

„Aviația se angajează să efectueze planuri de decarbonizare, însă nu avem nevoie de măsuri convingătoare sau punitive, cum ar fi impozitele, pentru a ne motiva să ne schimbăm", a transmis Willie Walsh, directorul general al IATA, care a mai avertizat că noile „taxe vor devia din sectorul aerian bani care ar putea fi folosiţi pentru reducerea emisiilor prin înnoirea flotelor şi adoptarea de tehnologii curate''.

„Interzicerea unei tehnologii nu este o soluţie raţională în acest stadiu'', a reacţionat, la rândul său, Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), subliniind că „toate opţiunile, inclusiv motoarele termice foarte eficiente, hibridele şi vehiculele alimentate cu hidrogen trebuie să joace un rol către neutralitatea climatică'', consideră această asociaţie. Preşedintele ei, Oliver Zipse, care de asemenea conduce compania germană BMW, a cerut în acest context „instituţiilor UE să se concentreze mai degrabă pe inovaţie decât pe impunerea sau interzicerea unei tehnologii anume''.

La rândul său, Peter Gattaz, președintele confederației afacerilor europene, a declarat că, deși direcția generală anunțată de UE este una corectă, diavolul se află în detalii.

Trebuie să găsim un echilibru între ambiția climatică și provocările economice și tehnologice. Vom fi foarte vigilenți, în ceea ce privește, de exemplu, coerența între diferite măsuri legislative pentru a evita dubla reglementare a industriei europene. De asemenea, este necesar să se asigure o distribuție echitabilă a eforturilor în societate. În ultimii 15 ani, industria europeană și-a redus deja emisiile cu aproape 35%", a declarat Peter Gattaz, care a mai făcut apel la decidenții politici ai UE pentru ca aceștia să își intensifice eforturile în favoarea unui mediu de afaceri previzibil, care să permită întregii industrii europene să facă investițiile necesare pentru decarbonizare.

Thomas Reynaert, director executiv al A4E (asociația europeană a companiilor aeriene), a precizat că propunerile prezentate de Comisia Europeană vor avea un impact transformator asupra sectorului aviatic

Așteptăm cu nerăbdare să colaborăm cu factorii de decizie politică pentru a ne asigura că companiile aeriene își pot îndeplini angajamentele, în același timp asigurându-ne că și autoritățile de reglementare își vor face treaba. În final, trebuie să menținem transportul aerian la prețuri accesibile tuturor cetățenilor”, a spus Reynaert. 

Dintr-o perspectivă mai nuanțată, Peter Adrian, președintele DIHK ( Asociaţia Camerelor Germane de Comerţ şi Industrie), a spus că „economia europeană poate atinge aceste obiective numai dacă companiile rămân competitive, atât pe piața internă a UE, cât și în ceea ce privește exporturile. Pachetul legislativ "Fit for 55" oferă multe oportunități. Dar arată, de asemenea, cât de solicitantă este tranziția către neutralitatea climatică”.

„Sistemul reformat de comercializare a cotelor de emisii va crește semnificativ presiunea pentru procesele de producție cu emisii reduse și pentru produsele eficiente din punct de vedere energetic. În unele industrii, totuși, procesele de producție ecologice nu sunt încă disponibile sau sunt departe de a fi profitabile. Prin urmare, prețurile ridicate acolo unde există emisii de CO2 sunt sustenabile numai dacă în același timp se acordă compensații pentru companiile care sunt afectate în mod special”, a mai spus Peter Adrian.

Reprezentanții organizațiilor de mediu 

Friends of the Earth International, rețeaua internațională de organizații de mediu din 74 de țări, a transmis că „Pachetul "Fit for 55" al Comisiei Europene include măsuri semnificative de consolidare a legislației privind eficiența energetică pentru a ajuta la combaterea sărăciei energetice”.

În ceea ce privește propunerea de extindere a schemei UE privind comercializarea cotelor de emisii (ETS) pentru clădiri și transporturi, Friends of the Earth a declarat că o astfel de mișcare ar putea împinge mai mulți cetățeni europeni în pragul incapacității de a-și mai plăti facturile de energie electrică, ceea ce ar preiclita viața oamenilor și ar putea alimenta potențiale reacții sociale, mai remarcă Friends of the Earth. 

Dintr-o perspectivă mai pesimistă, Jorgo Riss, director Greenpeace European Unit, a transmis că „întregul pachet prezentat de Comisia Europeană se bazează pe o țintă prea mică, care nu rezistă științei și nu va opri distrugerea sistemelor de susținere a vieții planetei.

„Dincolo de efectul publicitar, multe politici nu vor intra în vigoare în următorii zece ani sau chiar mai mult, cum ar fi interzicerea vânzării mașinilor noi pe combustie internă începând din 2035”, a transmis Riss.

William Todts, director executiv al Federației Europene pentru Transport și Mediu, susține că pachetul  "Fit for 55" al Comisiei Europene reprezintă un punct de cotitură pentru industria auto și aduce vești bune pentru șoferi.

„Noile norme UE vor democratiza mașinile electrice și vor da un impuls major încărcării, ceea ce înseamnă că mașinile cu emisii zero vor fi în curând accesibile și ușor de încărcat pentru milioane de europeni. Problema este că producătorii de automobile vor trebui să înceapă să vândă acele mașini nepoluante doar din 2030. Planeta noastră nu își poate permite încă nouă ani de discuții și puține acțiuni din partea industriei auto”, a mai transmis William Todts.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate