Continentul african se desprinde încet. Oamenii de știință spun că se naște un nou ocean

200716-the-rift-ethiopia-ac-1056p_6c4851e26f32f885d6e2f864bee306cb.fit-2000w
FOTO: University of Rochester - nbcnews.com

Continentul african se desprinde încet, iar oamenii de știință spun că acest lucru ar duce la nașterea unui nou ocean, scrie nbcnews.com.

Continentul african a făcut obiectul studiilor din punct de vedere al mișcărilor tectonice, în ultimele decenii. Cele mai recente măsurători prin satelit ajută oamenii de știință să înțeleagă mai bine fenomenul și oferă informații prețioase pentru a studia nașterea treptată a unui nou ocean într-un punct unic geologic de pe planetă.

Acest continent se află în vârful a trei plăci tectonice care se îndepărtează una de cealaltă, reprezentând un proces geologic complex. Cele trei plăci se separă cu viteze diferite. Placa arabă se îndepărtează de Africa cu o viteză de aproximativ 25,4 mm pe an, în timp ce cele două plăci africane se separă mai lent.

Cercetătorii spun că există semne clare că această tranziție are loc și că, pe măsură ce plăcile se desprind, materia din adâncul Pământului se deplasează la suprafață și formează crustă oceanică la creste.

„Acesta este singurul loc de pe Pământ unde puteți studia modul în care riftul continental devine o fisură oceanică”, a declarat Christopher Moore, doctorand la Universitatea din Leeds, Marea Britanie, care a utilizat măsurătorile prin satelit pentru a monitoriza activitatea vulcanică din Africa de Est, asociată cu fisurarea continentului.

Oameni de știință spun că în cele din urmă Africa va fi despărțită în două și se va ivi un nou bazin oceanic în câteva milioane de ani. Potrivit experților, va fi nevoie între 5 și 10 milioane de ani pentru ca acest nou ocean să se formeze.

Deocamdată, cea mai evidentă dovadă este o fisură lungă de 35 de mile în deșertul etiopian.