Cum poate UE să scoată din Ucraina cerealele blocate din cauza războiului. Ce rol va juca portul Constanța în hrănirea întregii lumi

Data actualizării: Data publicării:
Vagoane de marfă
Foto: Profimedia Images

Bruxelles-ul și Kievul se uită la realitatea brutală că pur și simplu nu există nicio modalitate de a exporta recoltele masive de cereale ale Ucrainei în lume fără a deschide un coridor maritim prin Marea Neagră. Cu o criză alimentară care se profilează și care îi va afecta cel mai tare pe cei mai săraci, planul UE de a scoate milioane de tone de cereale din silozurile ucrainene și de a le transporta apoi în țările cele mai înfometate de pe glob nu este suficient pentru a rezolva problemele, conform unei analize Politico Europe. 

Comisia Europeană a lansat luna trecută o misiune de salvare pentru a ajuta Ucraina să transporte produsele alimentare pe cale rutieră și feroviară, mai degrabă decât prin ​​porturi precum Odesa și Mariupol, care înainte de războiul pornit de Putin în Ucraina erau responsabile pentru 90% din exporturi. 

Rusia a distrus orașul Mariupol, iar la Odesa, forțele ucrainene au minat apele din apropiere pentru a contracara orice încercare de atac amfibiu. 

Marți, ministrul rus de externe Serghei Lavrov, a declarat că forțele navale ruse vor garanta trecerea navelor încărcate cu cereale prin Marea Mediterană, atât timp cât Ucraina va îndepărta minele din apele sale de coastă. 

Planul UE, denumit „culoare de solidaritate”, se concentrează pe aprovizionarea cu vehicule din sectorul privat, construirea de depozite suplimentare de cereale în interiorul UE și îndemnarea țărilor europene care au graniță cu Ucraina, precum Polonia și România, să relaxeze controalele la frontieră.

Cerealele din Ucraina sunt esențiale pentru stabilitatea prețurilor la alimente la nivel mondial, în special în părțile mai sărace ale lumii. „Țările fragile și populațiile vulnerabile sunt cele care suferă cel mai mult”, a declarat președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, săptămâna trecută, la Forumul Economic Mondial de la Davos, invocând creșterea prețurilor și penuria de alimente din țări precum Liban și Somalia.

Jurnaliștii de la Politico se întreabă dacă se vor dovedi aceste eforturi coordonate de Bruxelles o adevărată soluție, având în vedere că se apropie recolta de vară, care va umple propriile porturi ale UE.

„Desigur că nu va fi suficient”, a transmis Mykola Gorbaciov, președintele Asociației Ucrainene pentru Cereale. „Înainte puteam exporta până la 7 milioane de tone pe lună din porturile maritime ucrainene, iar acum în cel mai bun caz... sper să ajungem la un milion și jumătate de tone pe lună”, a adăugat acesta. 

Mykola Gorbaciov a adăugat că rutele terestre nu pot compensa „niciodată” navele cu cereale.

Dar chiar și după ce au recunoscut probabilul deficit în transportul cerealelor, odată cu schimbarea de la nave la trenuri și camioane, miniștrii, șefii de cale ferată și comercianții de cereale spun că această soluție este sortită eșecului din cauza unui amestec de birocrație la frontieră, a unor porturi care scârțâie, a lipsei de vagoane și a unei flote de mine marine care fac dificilă reactivarea rutelor maritime.

„Fă tot ce trebuie să faci” 

„În general vorbind, este imposibil”, a spus Oleksandr Kamyshin, președintele Căilor Ferate Ucrainene de stat, când a fost întrebat dacă misiunea declarată a UE de a scoate din Ucraina 20 de milioane de tone de cereale până în iulie este realistă.

Vorbind săptămâna trecută cu jurnaliștii de la Politico prin videoconferință, Kamyshin a precizat că echipa lui ar putea transporta în mod realist până la 5 milioane de tone pe lună în interiorul țării, dar că problemele de reglementare și problemele de capacitate pe rutele feroviare și în porturi ar reduce potențialul de export.

Arătând către o hartă a rețelei feroviare a Ucrainei, Oleksandr Kamyshin a mai subliniat că trenurile de marfă erau folosite anterior pentru a transfera milioane de tone de cereale din regiunile din nordul și vestul țării către porturile maritime din sud.

navă transport grâne
Ucraina, al patrulea mare exportator mondial de cereale, a fost forţată de invazia rusească să îşi redirecţioneze livrările de cereale pe calea ferată spre Polonia și Slovacia sau pe Dunăre spre România. Foto: Profimedia Images

Acest lucru nu mai este posibil, așa că personalul lui Kamyshin utilizează rute alternative de marfă care circulă pe uscat către Polonia și România.

Aceasta reprezintă o problemă imediată, deoarece ecartamentul mai larg al Ucrainei nu este compatibil cu cel mai îngust a UE, ceea ce înseamnă că mărfurile fie trebuie să fie schimbate pe trenuri diferite, fie boghiurile de sub fiecare vagon trebuie înlocuite la graniță.

Oleksandr Kamyshin a mai spus că personalul său a construit deja 2.000 de boghiuri cu ecartament îngust pentru a facilita circulația mărfurilor pe rețeaua feroviară europeană. Dar, de asemenea, aprovizionarea cu trenuri suplimentare pentru a transporta cereale se dovedește dificilă. 

Kamyshin a spus și că un apel anterior adresat companiilor europene de a furniza trenuri pentru cereale, o țintă cheie a planului general al Comisiei, a atras doar 50 de vagoane.

Dincolo de provocările tehnice, controalele la frontieră sunt și ele o problemă, a spus oficialul ucrainean.

Cifrele vorbesc de la sine. Kamyshin a transmis că trenurile sale au transportat în interior un record de 4,1 milioane de tone în noiembrie anul trecut, înainte de izbucnirea războiului, dar în aprilie 2022 doar 643.000 de tone au fost exportate în țările învecinate, cu mult sub volumele necesare pentru a îndeplini obiectivul de export al UE.

Președintele Căilor Ferate Ucrainene de stat spune că autoritățile au făcut posibilă trecerea a milioane de pasageri peste graniță, dar trebuie depuse mai multe eforturi pentru a transporta mărfurile esențiale nu numai pentru economia Ucrainei devastată de război, ci și pentru țările care aveau nevoie de cereale.

Ucraina are 28.000 de vagoane care transportă cereale gata de plecare, dar are nevoie de acorduri pentru a se asigura că vagoanele pot traversa granițele fără fricțiuni. Acest lucru este deosebit de important la granița poloneză, care este esențială pentru orice export către porturile Mării Baltice. 

Kamyshin a avut un apel pentru liderii europeni: „Vă rugăm să faceți afaceri cu noi, să faceți tot ce trebuie să faceți”.

Semnat, sigilat, întârziat?

Dar asta e mai ușor de spus decât de făcut.

Pentru început, Comisia estimează că vagoanele așteaptă în medie 16 de zile la frontierele Ucrainei cu UE, cu întârzieri la unele puncte de trecere care durează o lună.

În acest moment, avem 30,000 de vagoane care așteaptă la granițele Ucrainei", a spus Kamyshin. Există un blocaj", a mai adăugat acesta.

Dincolo de granița Poloniei, Marek Matejka, a cărei companie de familie Agrol Matejka a transportat 25.000 de tone de cereale ucrainene în Olanda și Germania de la începutul războiului, a spus că infrastructura existentă pur și simplu nu poate face față volumelor din ce în ce mai mari care apar acum.

„Este ca și cum ai turna o sticlă de apă într-o cană mică”, a explicat Matejka.

Ucraina încearcă, de asemenea, să transporte mai multe produse alimentare pe rute rutiere, dar asta înseamnă să găsească mai multe mii de camioane și șoferi pentru a transporta încărcătura, a declarat Raluca Marian, directorul european de advocacy al Uniunii Internaționale a Transporturilor Rutiere.

Companiile de asigurări refuză să acopere camioanele UE pe teritoriul ucrainean, iar mulți șoferi nu au pașapoarte. Acest lucru îi obligă pe șoferii ucraineni să transporte mărfuri până la graniță și să găsească facilități pentru a-și încărca mărfurile în camioanele UE, ceea ce reprezintă o altă provocare, mai ales din punct de vedere logistic. Șoferii de camioane stau deja zile întregi în cozi kilometrice la graniță.

profimedia-0688716597
Un camion care transportă porumb este fotografiat lângă marile silozuri de cereale în portul Constanța de la Marea Neagră. Foto: Profimedia Images

Raluca Marian a recomandat adoptarea sistemului vamal al ONU, cunoscut sub numele de TIR, care nu impune șoferilor să procure o garanție vamală la frontieră și oferă  „adevărate benzi verzi”, care separă traficul de marfă de alte cozi. Ea a propus, de asemenea, scutiri clare de la limitele UE cu privire la cât timp pot sta șoferii pe drum și libertatea de a folosi camioane mai mari.

Totul pe mare

Singura alternativă la rutele terestre este ca Rusia să accepte să permită navelor de cereale ucrainene să călătorească prin Marea Neagră în cadrul unui acord intermediat internațional. Dar, în schimb, Moscova cere Occidentului să-și relaxeze sancțiunile economice.

Ucrainenii subliniază totuși că un coridor alimentar este singura modalitate reală de a elibera potențialul economic al țării. „Europa nu este pregătită din punct de vedere tehnic să accepte acest cereale, de aceea singura soluție pentru a continua hrănirea lumii, în special în țările africane, este deschiderea unui coridor”, a declarat Mykola Gorbaciov, președintele Asociației Ucrainene pentru Cereale.

Deputat ucrainean Larysa Bilozir a declarat în această lună, într-o intervenție în Parlamentului European, că următoarea recoltă va produce 47 de milioane de tone până în iulie, declanșând o „criză agricolă permanentă” care va avea implicații mai ample asupra prețurilor alimentelor la nivel mondial, care sunt deja explozive.

„Fără deblocarea porturilor din sudul Ucrainei sau redirecționarea prin porturile baltice, acest plan nu va ajuta substanțial, îmi pare foarte rău să o spun”, a precizat Bilozir, referindu-se la propunerea UE.

În plus, minele maritime aruncate în Marea Neagră trebuie eliminate. Astfel de provocări fac imposibilă revenirea la afaceri ca de obicei, chiar dacă Rusia își retrage forțele.

Oficialii europeni sunt conștienți de aceste provocări, scrie Politico. Ministrul Germaniei Agriculturii, Cem Özdemir a recunoscut că utilizarea căilor ferate pentru transportul cerealelor ucrainene va veni cu „cheltuieli mari și cu capacitate limitată”.

Exporturile cu cereale din Ucraina sunt blocate la granița cu Polonia și în porturile de la Marea Neagră. România, o posibilă soluție
Portul Odesa. Orice speranță de a redeschide porturile ucrainene a fost spulberată când rachetele rusești au lovit portul din Nikolaev și instalații petroliere din apropiere de Odesa. Foto: Profimedia Images

Solicitările pentru investiții rapide pentru a face rutele alternative de export viabile sunt tratate cu scepticism, deoarece operatorii portuari doresc contracte pe termen lung cu comercianții pentru a justifica lucrările de extindere necesare. 

Planificarea și construirea liniilor feroviare suplimentare, care conectează silozurile cu terminalele maritime, ar dura câțiva ani.

Ministrul Agriculturii din Lituania, Kęstutis Navickas, promovează portul baltic Klaipėda ca o opțiune alternativă, dar le-a spus omologilor săi din UE la o întâlnire cu ușile închise la Bruxelles că în prezent, planul este „fără resurse financiare semnificative pentru implementarea sa”.

„Culoarele de solidaritate”

Pentru a institui culoarele de solidaritate și a depăși o parte dintre obstacole, Comisia Europeană, împreună cu statele membre și cu alte părți interesate, va lucra pe termen scurt la următoarele acțiuni prioritare:

Material rulant de marfă suplimentar, nave și camioane: Comisia invită actorii de pe piața UE să pună urgent la dispoziție vehicule suplimentare. Pentru a corela cererea și oferta și pentru a stabili contactele relevante, Comisia va institui o platformă logistică de corelare și va solicita statelor membre să desemneze puncte de contact dedicate culoarelor de solidaritate.

Capacitatea rețelelor de transport și a terminalelor de transbordare: Ar trebui să se acorde prioritate transporturilor ucrainene de produse agricole exportate, iar administratorii de infrastructură ar trebui să pună la dispoziție sloturi de cale ferată pentru aceste exporturi. De asemenea, Comisia invită actorii de pe piață să transfere urgent încărcătorii mobili de cereale către terminalele de frontieră relevante pentru a accelera transbordarea. Un acord privind transportul rutier cu Ucraina va elimina, de asemenea, blocajele. Pentru a încuraja operatorii de transport din UE să permită intrarea vehiculelor lor în Ucraina, Comisia va analiza, de asemenea, opțiunile pentru suplimentarea garanțiilor financiare.

Operațiuni vamale și alte controale: Comisia îndeamnă autoritățile naționale să aplice o flexibilitate maximă și să asigure un personal adecvat pentru a accelera procedurile la punctele de trecere a frontierei.

Depozitarea mărfurilor pe teritoriul UE: Comisia va evalua capacitatea de stocare disponibilă în UE și se va coordona cu statele membre pentru a contribui la asigurarea unei capacități mai mari de depozitare temporară a exporturilor ucrainene.

Declinul exporturilor a fost provocat de problemele logistice, după ce Rusia a invadat Ucraina în 24 februarie şi a blocat accesul la porturile ucrainene la Marea Neagră, principalele rute pentru exporturile de cereale ale Kievului. Peste 20 de milioane de tone de cereale aşteaptă în silozuri să fie exportate, iar recolta din acest an este în pericol.

Rusia şi Ucraina erau responsabile pentru aproape o treime din livrările globale de grâu, iar lipsa exporturilor din Ucraina contribuie la creşterea crizei alimentare pe plan mondial.

Citește și: Putin vrea să colaboreze cu Turcia pentru a debloca exporturile de cereale din Ucraina prin Marea Neagră

Editor : Marco Badea

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri