Experiment social: Cum s-a schimbat într-un an viaţa unor persoane fără adăpost după ce au primit câte 7.500 de dolari

experiment-bani-persoane-fara-adapost-BBC
Experiment social inedit: 50 de persoane fără adăoost au primit câte 7.500 de dolari canadieni, iar timp de un an s-a urmărit ce au făcut cu banii. FOTO: captură BBC

Un ONG canadian a derulat un experiment social inedit în parteneriat cu Universitatea din Columbia Britanică. Cercetătorii au dat câte 7.500 de dolari canadieni, cash, unui număr de 50 de persoane rămase recent fără adăpost. Ulterior, au monitorizat timp de câteva luni modul în care acestea au folosit suma primită.

Indiferent de limba vorbită, banii sunt pe buzele tuturor. Fie că e vorba de lux ori de un nivel minim de confort, banii asigură supravieţuirea şi permit desfăşurarea proiectelor personale care le aduc oamenilor zâmbetul pe buze. Dar ce se întâmplă când viaţa te aduce în situația de a nu mai avea adăpost? Ce impact are acest lucru asupra gestionării finanţelor? Acesta a fost contextul în care a fost derulat experimentul social, se arată într-un reportaj video realizat de BBC.preluat de Mediafax.

Suma de 7.500 de dolari le-a fost dată personal beneficiarilor, iar cercetătorii au observat timp de 12 luni ce au făcut aceștia cu banii.

Rezultatele preliminare ale experimentului arată că cei care au primit banii respectivi au găsit locuinţe pe termen lung, eliberând spaţiul din adăposturi. Principalele cheltuieli făcute au fost cele de bază: hrană, adăpost şi îmbrăcăminte.

"Am început cu 5 ani în urmă, prin realizarea unui studiu despre efectele transferurilor directe de bani cash asupra persoanelor rămase recent fără adăpost. Totul a pornit de la ideea că lucrurile nu se rezolvă neapărat prin metode tradiţionale. Aşa că ne-am asociat cu Universitatea din Columbia Britanică”, spune Frans Tjallingii, președinte al Fundaţiei pentru Schimbare Socială.  

Ray, fost angajat al unui depozit, este unul dintre cei care au luat parte la experiment.

"Când am primit banii m-am simţit copleşit. Nu ştiam ce să fac mai întâi. Şi acela a fot momentul în care a trebuit să gândesc în perspectivă, să văd ce îmi doresc. Cel mai important lucru pentru mine era să am acces la educaţia pe care o voiam. Un punct de cotitură către obţinerea independenţei", povesteşte el.  

Ray a reuşit să profite de noul început oferit de ONG, iar în prezent are o locuinţă modestă şi participă la un curs de utilizare a computerului. Planurile sale pentru viitor sunt optimiste, la fel ca cele ale mai multor persoane care au făcut parte din studiu.

Proiectul este considerat un succes. Strategia care a stat la baza cercetării este luată în considerare la nivel global pentru a ameliora efectele economice ale pandemiei de COVID-19 asupra celor care şi-au pierdut locul de muncă şi nu numai.

Totuşi, există şi păreri contrare, atât din considerente economice, cât şi provocate de neîncrederea în capacitatea oamenilor de a cheltui bani inteligent. Poate că rezultatele viitoare şi studiile extinse vor aduce mai multă lumină în acest subiect care afectează o mare parte din populaţia lumii.

 

Editor : Georgiana Marina

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate