După aplicarea sancțiunilor, China și-a vărsat furia pe două dintre cele mai iubite branduri occidentale

Data publicării:
femeie uitândiu-se la un magazin
Nike și H&M se confruntă cu o reacție negativă în China FOTO: Profimedia Images

Giganții Nike și H&M se confruntă cu o reacție negativă în China, după ce și-au exprimat îngrijorarea cu privire la presupusa utilizare a muncii forțate uigure în producția de bumbac din Xinjiang.

Mulți chinezi au cerut boicotarea, vedetele au întrerupt legăturile, iar platformele de comerț electronic au renunțat la H&M, potrivit BBC. În acest timp, mai multe țări occidentale au impus sancțiuni Chinei, în această săptămână, pe motiv că ar fi comis grave încălcări ale drepturilor omului împotriva minorității musulmane uigure din Xinjiang.

Citește și: China reacționează: 10 oficiali și entități din UE au fost sancționați în urma măsurilor luate de europeni

Sancțiunile, inclusiv interdicțiile de călătorie și înghețarea activelor, vizează înalții oficiali din regiunea de nord-vest.

În decembrie, BBC a publicat într-o anchetă care arată că statul chinez forța sute de mii persoane aparținând minorităților, inclusiv uiguri, să lucreze manual pe câmpurile de bumbac din Xinjiang.

Nike și H&M și-au exprimat îngrijorările în această direcție anul trecut, însă declarațiile au reapărut acum, după anunțarea sancțiunilor occidentale.

Ambele companii au spus în declarații separate că sunt „îngrijorate” de rapoartele conform cărora uigurii erau obligați să culeagă bumbac în Xinjiang.

Dar cea mai recentă reacție pare să fi fost declanșată de o postare recentă a Ligii Tineretului Comunist, un grup al Partidului Comunist Chinez, pe rețelele sociale. „Răspândirea zvonurilor în vederea boicotării bumbacului din Xinjiang, în timp ce doriți să câștigați bani și în China?”, este mesajul postat pe Weibo.

Agențiile de presă ale statului au lansat de atunci campanii de susținere a industriei bumbacului din Xinjiang și de critici ale mărcilor.

Agenția de stat CGTN a distribuit un videoclip pe Weibo care ar prezenta realitatea recoltării de bumbac în Xinjiang, în care activitatea ar fi automatizată. În clip apare și un fermier uigur care spune că oamenii „s-au luptat” să lucreze acolo, pentru că sunt câștiguri mari.

Canalul CCTV care aparține statului a spus că H&M a „calculat greșit” încercând să fie un „erou al dreptății” și că „trebuie să plătească un preț mare pentru acțiunile sale greșite”.

H&M China a postat miercuri o declarație pe Weibo spunând că „respectă consumatorii chinezi ca întotdeauna” și că „nu susține nicio poziție politică”.

Până miercuri seară, cel puțin trei mari platforme chineze de comerț online - Pinduoduo, JD.com și Tmall - au retras produsele H&M de la vânzare, potrivit rapoartelor.

Vedete precum Wang Yibo, Huang Xuan și Victoria Song au lansat declarații conform cărora rup legăturile cu mărcile, una dintre acestea menționând că „interesele țării sunt mai presus de orice”.

Rețelele sociale sunt invadate de un val imens de reacții împotriva ambelor companii și numeroase apeluri pentru ca oamenii să le boicoteze produsele. Hashtag-ul „Susțin bumbacul Xinjiang” este acum subiectul de top al Weibo, cu peste 1,8 miliarde de vizionări.

Hennes & Mauritz au o relație îndelungată cu China, care este importantă pentru ambele părți. China este una dintre principalele surse de aprovizionare ale H&M și este și o piață mare de desfacere.

Editor : D.C.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri