Când devin giganții internetului prea mari? De ce nu poate fi spart monopolul Facebook

Popular Smart Phone Apps Of 2016
Foto: Gulliver/Getty Images

Google, Apple, Microsoft, Facebook şi Amazon sunt cele mai valoroase companii din lume, iar în cazul tuturor, valoarea stă în date. Mai bine de un sfert din populaţia globului foloseşte Facebook, 9 din 10 căutări pe internet se fac pe Google, iar la fiecare dolar cheltuit de americani în magazinele online, 50 de cenţi sunt cheltuiţi pe Amazon. Dimensiunea acestor giganţi pune autorităţile într-o mare dilemă. Monopoliştii sunt de regulă sparţi în entităţi mai mici, dar în cazul companiilor de tehnologie, tocmai mărimea lor le face utile utilizatorului.

Cu cât sunt mai mulţi oameni pe Facebook, cu atât e mai tentant pentru prietenii lor să folosească şi ei Facebook. Şi cu cât Google şi Amazon sunt mai folosite, cu atât aceste companiile ştiu mai multe despre ce vor oamenii să cumpere şi ce îi interesează. Noile oligopoluri sunt construcţii ale datelor şi se autoalimentează, fiindcă la fiecare nou utilizator devin şi mai atractive şi mai capabile să-şi elimine competiţia.

Ba chiar, de regulă, cheia pentru intrarea altora pe piaţă e tot la mai-marii industriei. Aceştia deţin magazine de aplicaţii, sisteme de operare şi închiriază servere celorlaltor companii IT. Nu doar că pot bloca venirea pe piaţă a altor participanţi, dar, tocmai fiindcă au acces la informaţii despre toată piaţa, îşi pot detecta din timp rivalii care prind proporţii. Facebook a dat 22 de miliarde de dolari pe WhatsApp, deşi acesta aproape că nu avea venituri, iar Amazon a făcut una din puţinele sale emisiuni de obligaţiuni pentru a prelua Zappos. Giganţii au datele şi banii pentru a bloca concurenţa din faşă şi cu fiecare tranzacţie devin şi mai puternici.

Cum să spargă acest cerc vicios e o necunoscută pentru autorităţile de concurenţă.

Concentrarea puterii din piaţa digitală de astăzi aminteşte de concentrarea din piaţa petrolului în secolul trecut. Standard Oil a lui Rockefeller era cea mai mare companie petrolieră din lume şi era frecvent criticată că a monopolizat piaţa. În 1911, autorităţile au decis în final să spargă gigantul în 34 de entităţi mai mici. Soluţia este propusă şi astăzi, doar că marea frică este că utilizatorului nu i-ar folosi la nimic câteva zeci de reţele de socializare mai mici. Ba mai mult, în final şansele sunt ca una dintre ele să ajungă oricum să domine. Pe de altă parte, şi inacţiunea e periculoasă. Google, de pildă, a fost acuzat că se foloseşte de poziţia dominantă din piaţa căutărilor online pentru a-şi promova celelalte servicii.

O soluţie ar putea fi transparenţa. Dacă companiile ar fi obligate să le arate utilizatorilor ce informaţii deţin despre aceştia şi în ce fel le monetizează, cu timpul cei din urmă ar putea face presiuni pentru creşterea controlului asupra acestor date.

De asemenea, definiţia tranzacţiilor anticoncurenţiale ar putea fi schimbată. Cât de mare e prea mare depinde de indicatorul observat. WhatsApp, fără venituri şi cu nici 60 de angajaţi, părea de o importanţă infimă la o analiză clasică, subliniază The Economist, însă banii pe care Facebook i-a pus pe masă ar fi trebuit să ridice un semn de întrebare.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate