Corespondențe Digi24 | EXODUL. Haos la graniţa Ungariei cu Serbia. 200 de oameni au trecut de cordoanele de securitate din tabără

Data publicării:
REFUGIATI GRECIA GettyImages-484833714

ACTUALIZARE 23.00.  Au fost tensiuni în tabăra de refugiaţi de la graniţa Ungariei cu Serbia. Aproximativ 200 de migranţi au rupt cordoanele forţelor de ordine şi au mers haotic prin Roszke mai bine de o oră. Au căutat o staţie de autobuz sau gara, de unde să plece spre Budapesta. Oamenii sunt furioşi şi spun că autorităţile nu le acordă atenţie, nu mai au mâncare şi nici apă. Astfel că încearcă să ajungă cu orice preţ spre vest, pe cont propriu.

Lăsarea serii a adus haos în tabăra de refugiaţi din zona Roszke, Ungaria. Flămânzi, obosiţi şi speriaţi, peste 200 de migranţi şi-au luat bagajele, copiii şi au trecut peste forţele de ordine.

Oamenii au mers 5 kilometri, pe jos, şi au traversat satul Roszke. Sperau să găsească o staţie de autobuz sau o gară. În zadar însă. Le-a fost greu pentru că foarte puţini vorbesc limba engleză şi nimeni nu înţelege maghiara.

„Vrem să găsim o staţie de autobuz spre Budapesta. Apoi, vrem să mergem în Austria, Germania, Danemarca, Suedia.

Rep: De ce aţi părăsit tabăra?

Nu aveam nimic. Nu aveam mâncare, nu aveam apă”.

Singurii care încearcă să îi oprească pe refugiaţi să înainteze în Roszke sunt doi oficiali tineri ai primăriei. După ce au ieşit din Roszke, oamenii nu s-au oprit, ci şi-au continuat drumul spre Budapesta.

ACTUALIZARE 15.42. Situatia de la graniţa Ungariei cu Serbia, în apropiere de localitatea Roszke, se complică pentru autorităţile maghiare. Tot mai mulţi migranţi aleg să nu mai treacă prin punctul cu calea ferată, aşa cum o făceau până aseară, şi preferă să sară peste sârma ghimpată care delimitează graniţa dintre cele două ţări.

Citiţi şi

Corespondenţă Digi24. Imaginile disperării - imigranţii sfidează orice măsură de securitate la graniţa Ungariei cu Serbia

Pe de altă parte, poliția de frontieră maghiară, care până acum a fost deschisă față de presă, i-a evacuat pe jurnaliști de pe zona de frontieră și li s-a dat voie să meargă doar la tabăra înființată pentru refugiații care vin pe calea ferată, dar nu și să intre și să vorbească cu oamenii.

Astăzi, la prânz, la unul din centrele pentru înregistrarea refugiaților care intră în Ungaria, foarte mulți oameni s-au apropiat de gard și au încercat să plece, în condițiile în care locul era foarte aglomerat. Poliția a încercat să-i disperseze folosind gaze lacrimogene. Nimeni nu a fost rănit și conflictul a fost aplanat, potrivit poliției.

Macedonia ia măsuri extraordinare pentru fluidizarea valului de imigranţi care vin Grecia şi vor să ajungă tocmai în Germania. După confruntările de săptămâna trecută şi fluxul tot mai mare de refugiaţi, guvernul de la Skopije a trecut la construirea unor tabere provizorii. De asemenea, a fost amenajată o gară temporară pentru refugiați.

Mii de imigranţi reuşesc să intre în fiecare zi din Serbia în Ungaria, ţară membră a spaţiului Schengen. De aici, ei speră să ajungă mai uşor Vest, în special în Germania. Trimisul special al Digi24 în Ungaria, Dan Codre, se află în localitatea Roszke, principalul punct de trecere dintre Serbia şi Ungaria.

În ultimele24 de ore, raportul Poliției de Frontieră din Ungaria arată că prin județul Csongrad, de la frontiera cu Serbia, au intrat 2.200 de refugiați. Cei mai mulți vin pe calea ferată, dar sunt și oameni care încearcă să forțeze gardul de sârmă construit tocmai pentru a împiedica pătrunderea imigranților în Ungaria. Lângă localitatea Roszke, de lângă frontieră, gardul este însă întrerupt. Polițiștii supraveghează zona pentru a prelua cât mai mulți dintre refugiați și pentru a-i îndruma spre viitoarea destinație.

Mulți refugiați evită însă să ajungă în fața polițiștilor maghiari, pentru că se tem că, dacă vor fi înregistrați, vor putea fi trimiși înapoi.

Foto: Gulliver / Getty Images

Oamenii sunt pe drum de zile întregi, dar nu renunţă la visul de a-şi clădi o viaţă într-o ţara civilizată. Pentru mulţi nu există cale de întoarcere, aşa că nu au nimic de pierdut. Ţelul este să ajungă cât mai repede la destinaţie.

„Din Siria până aici, (am călătorit, n.r.) cam 10 zile. Cu trenul, cu autobuzul, am mers pe jos. Vrem să mergem în Belgia”, spune un refugiat.

Ne temem de momentul când vom fi amprentaţi în Ungaria. Poate că Belgia nu o să ne vrea şi o să ne trimită înapoi în Ungaria”, spune un altul.

În întuneric, linia ferată rămâne cel mai bun reper şi cea mai bună cale de intrare în Ungaria. Mulţi refugiaţi stau aici, pe cale, temându-se să nu cadă în mâinile poliţiei.

Printre ei şi un bătrân care a fugit din mijlocul războiul cu toţi membrii familiei. În total, 30 de oameni.

„Mănânc asta. Porumb. Am plecat cu familia, cu copiii”, spune el.

Citiți și:

Corespondenţă Digi24. Mii de refugiaţi aşteaptă să treacă din Grecia în Macedonia. Preţul libertăţii - 4.500 de euro
Corespondenţă Digi24. Exodul migranților prin Serbia
Corespondență Digi24. Gardul Ungariei, inutil. Peste 2.000 de imigranți au intrat în țara vecină
Valul migrator aduce cu el risc de epidemii
Imigranţi în Europa: Merg pe jos câte 40 de kilometri şi se bucură când primesc pâine şi apă

Totuşi, Ungaria este doar o haltă în drumul imigranţilor către vestul Europei. Odată ce trec graniţa, oamenii sunt în Spaţiul Schengen şi speră că le va fi mult mai uşor să ajungă la destinaţie. Nu este, însă, deloc simplu.

Scenele par să fie desprinse dintr-o tabără de refugiaţi din Turcia sau Liban. Se întâmplă, însă, la doar câteva sute de kilometri de graniţele României - într-o gară din Budapesta, zeci de imigranţi se bat pe bananele împărţite de autorităţi. Este imaginea care ilustrează cel mai bine drama acestor oameni, care vor să ajungă din Ungaria în vestul Europei.

„A fost uşor să ajungem aici, dar din păcate, poliţia nu ne dă voie să plecăm în Franţa, Austria sau Germania. E o mare problemă pentru noi. Nu ştim ce se întâmplă, e o mare întrebare pentru noi”, spune Orni, refugiat.

Orni vine din Afganistan, unde era profesor de limba engleză. Fiecare dintre aceşti oameni are o poveste similară. Au avut o viaţă pe care războiul sau sărăcia le-a spulberat-o.

„Noi, cei din Afganistan, suntem oameni săraci. Ne-am vândut casa, animalele. Am făcut totul doar pentru un adăpost, dar aici nu e un adăpost bun pentru noi”, spune el.

Peste 100.000 de imigranţi au ajuns în Ungaria de la începutul anului, de două ori mai mulţi decât anul trecut.

Guvernul de la Budapesta s-a întrunit de urgenţă pentru a discuta criza imigranţilor, în special situaţia de la frontiera de sud, cu Serbia. Armata ungară a început vara aceasta construirea unui gard de sârmă ghimpată, lung de aproximativ 175 de kilometri, la frontiera cu Serbia, pentru a opri valul de imigranţi.

Citiţi şi

Corespondenţă Digi24. Gările din Budapesta, imaginea neputinţei. Sute de imigranţi aşteaptă să plece spre vestul Europei

Corespondenţă Digi24. Imagini din tabăra de la Debrecen. Refugiat: "Nu ne dau nimic, niciun loc de dormit"

Budapesta ar putea trimite armata la graniță, pentru a face față fluxului de refugiați. Propunerea a fost discutată în Consiliul de Securitate al Ungariei, dar nu a fost confirmată de participanții la reuniunea consiliului.

10.000 de refugiaţi, în cinci zile, la graniţa dintre Macedonia şi Serbia

În Ungaria, refugiaţii ajung din Serbia. Peste 10.000 de oameni au trecut graniţa dintre Macedonia şi Serbia în ultimele 5 zile. Centrul amenajat de autorităţi în orăşelul Preşevo este plin cu imigranţi din Siria şi Pakistan.

În tabăra din Preşevo sosesc zilnic aproape 1.000 de refugiaţi, care trec din Macedonia în Serbia. Ei sunt înregistraţi, primesc apă şi mâncare, apoi au la dispoziţie 72 de ore pentru a ajunge în Ungaria. Odată ajunşi în tabără, refugiaţii sunt luaţi în evidenţă şi supuşi unui control medical. Pentru că numărul de cereri este foarte mare, autorităţile au cerut ajutorul voluntarilor.

„Este aproape miezul nopţii, iar în oraşul Preşevo este agitaţie şi gălăgie. Aici sunt peste 1.000 de refugiaţi, iar o bună parte dintre ei îşi vor petrece noaptea sub cerul liber”, relatează Bogdan Marica, reporter Digi24 Craiova.

Cei care şi-au obţinut actele îşi văd mai departe de drum.

40.000 de imigranţi au pătruns ilegal în Serbia în ultimele două săptămâni.

Graniţa Macedoniei, deschisă pentru imigranţi

Macedonia a devenit unul dintre punctele-cheie de tranzit pentru imigranții şi refugiații care încearcă să ajungă în vestul Europei. Potrivit ONU, în următoarele luni, 3.000 de persoane vor ajunge în fiecare zi aici, în drumul lor către o viaţă mai bună.

Până acum câteva seri, refugiaţii ajunşi în zona de graniţă dintre Grecia şi Macedonia dormeau în corturi sau pe pături direct sub cerul liber. Mai nou au abandonat aceste obiecte pentru că, de câteva zile, autorităţile din Macedonia au schimbat strategia şi le dau voie să treacă graniţa şi în timpul nopţii. Este trecut de ora 12 şi zeci de oameni aşteaptă în continuare la coadă permisiunea soldaţilor din Macedonia să treacă dincolo de graniţă”, relatează Adrian Cojocaru, trimis special Digi24 în Grecia.

Aproape toți speră să prindă un loc într-unul dintre cele două trenuri zilnice către Serbia, care pleacă din gara Gevgelija, prima de după frontieră. Ca să grăbească lucrurile, macedonenii au construit un peron în plus şi spun o să mai facă încă unul.

La graniţa dintre Grecia cu Macedonia, din jumătate în jumătate de oră vin autocare pline cu imigranţi. Ieri au trecut frontiera aproape 3000 de oameni.

Citiţi şi

Corespondenţă Digi24. Refugiat sirian: "Pe drumul din Turcia spre Grecia mi-au aruncat copilul cel mic în mare"

Oficialii de la Berlin se aşteapă ca anul acesta să primească 750.000 de cereri de azil, de patru ori mai multe faţă de anul trecut. Criza imigranţilor pune presiune şi pe acordul Schengen de liberă-circulaţie în Uniunea Europeană, una dintre pietrele de temelie ale proiectului European. Ministrul german de interne a afirmat recent că înţelegerea poate rămâne în vigoare doar dacă ţările UE stabilesc un mecanism permanent pentru împărţirea imigranţilor între toate statele.