Cum au ajuns containerele cea mai „fierbinte” marfă a planetei. Criza care riscă să creeze noi blocaje și să crească prețurile

Data publicării:
Containere maritime în portul Lianyungang din China.
Containere maritime în portul Lianyungang din China. Foto: Profimedia Images

Pandemia a dus la o criză a containerelor de transport. Companiile care importă sau exportă produse sunt dispuse să plătească și de 6 ori mai mult pentru închirierea lor, dar nici așa nu reușesc tot timpul să le obțină. Chiar dacă au succes, așteaptă uneori luni întregi să-și primească mărfurile. Acest lucru riscă să crească prețurile produselor peste tot în lume, potrivit CNN.

Un producător britanic de bomboane, Lavolio, aștepta în iulie 30.000 de cutii de aluminiu care trebuiau să vină din Asia, într-un container de 20 de metri. Nu au ajuns nici acum, iar SJ Hunt, cofondatorul Lavolio, începe să intre în panică.

Cutiile făcute la comandă, în care Lavolio împachetează ciocolată cu fructe, nuci și jeleu, sunt o parte esențială a mărcii. Închirierea unui container de transport maritim pentru această rută îi costa de obicei pe Hunt și partenera sa, Lavinia Davolio, între 1.500 și 2.000 de dolari. De data aceasta, au fost nevoiți să plătească peste 10.000 de dolari - o sumă uriașă cheltuită pentru un container care nici nu a ajuns încă.

Din cauza pandemiei, transportul maritim global este încă în criză, iar întârzierile se vor vedea și în perioada de vârf a cumpărăturilor de sărbători. Iar o revenire la normal nu va avea loc în curând.

Înainte de apariția coronavirusului, companiile puteau închiria un container cu relativă ușurință, permițându-le să transporte bunuri la un cost redus. Containerele au o durată de viață de aproximativ 15 ani, înainte de a fi reciclate ca soluții de depozitare sau construcții ieftine.

Dar acum, containere goale sunt împrăștiate în Europa și America de Nord, în timp ce întârzierile din lanțul de aprovizionare înseamnă că sunt necesare și mai multe cutii pentru îndeplinirea comenzilor. Între timp, cererea de mărfuri a crescut - oferind rețelei de nave, containere și camioane care livrează mărfuri din întreaga lume puțin timp pentru a remedia întârzierile.

Drept urmare, containerele au devenit incredibil de rare și extrem de scumpe. În urmă cu un an, companiile plăteau aproximativ 1.920 dolari pentru a rezerva un container de oțel de 13 metri pe o rută standard între China și Europa, potrivit datelor de la Drewry, o companie de consultanță în cercetare maritimă. Acum, firmele cheltuiesc peste de 14.000 de dolari, o creștere de peste 600%. Pe de altă parte, costul pentru cumpărarea unui container s-au dublat.

Companiile de pretutindeni se luptă să facă față situației. Giganți ca Ikea și-au cumpărat propriile containere de transport, dar aceasta nu este o opțiune pentru un mic producător de bomboane precum Lavolio, care își regândește planurile de extindere și ar putea fi nevoit să mărească prețurile – la fel cum se gândesc și alți antreprenori să facă, pentru a-și acoperi costurile.

Experții din industria containerelor nu sunt siguri când vor scădea prețurile. Dar sunt de acord cu un singur lucru: situația nu va fi rezolvată în curând.

„Întreaga rotație a containerelor este calculată în mod precis”, spun Osmo Lahtinen, director general al O. V. Lahtinen, un furnizor de containere cu sediul în Finlanda.

„Când lanțul se rupe, este foarte greu să revii la normal”, adaugă el.

John Fossey, analist la compania de consultanță Drewry, speră că Anul Nou Chinezesc din februarie 2022 ar putea oferi o pauză în expedierile din China, deoarece fabricile fabricile vor fi închise pentru sărbătoare. Dar, având în vedere cât de încărcat este sistemul și cât de mult cumpără încă oamenii, nu e o garanție că lucrurile vor reveni la normal.

„Aceasta este o creștere a cumpărăturilor indusă de pandemie pe care nu am mai văzut-o până acum”, a spus Gene Seroka, director executiv al Portului Los Angeles, cea mai mare poartă comercială din America de Nord. Deși acest lucru este pozitiv pentru economia globală, ar putea însemna că problemele legate de lanțul de aprovizionare vor persista până în 2023, a adăugat el.

Asta înseamnă mai multă presiune asupra companiilor precum Lavolio, care sunt acum nevoite să ia în considerare creșterea prețurilor, pentru a compensa costurile.

„Va trebui să regândim lucrurile, pentru că nu putem absorbi aceste costuri de mai multe ori”, a spus Hunt.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate