De ce renunțăm la măsurile de siguranță, deși pandemia nu a trecut. Reacția creierului la amenințări

femeie cu masca izolata in casa
Foto: GettyImages

Mulți oameni nu-și mai dezinfectează mâinile la fel de des ca la începutul pandemiei și sunt mai dispuși să iasă din casă pentru deplasări care nu sunt neapărat necesare. Este un comportament care apare deoarece creierul nostru nu mai consideră amenințarea noului coronavirus drept una urgentă, după câteva luni de la izbucnirea pandemiei, relatează CNN.

Probabil ați fost vigilenți la începutul pandemiei, respectând în mod constant măsurile de protecție menite să vă ferească de infectarea cu COVID-19. Atunci, amenințarea era nouă și urgentă pentru creierul. Condusă de instinctul uman de autoconservare, frica proaspătă ne-a motivat să respectăm cu strictețe măsurile de siguranță recomandate.

După trei luni, este posibil ca sentimentul de urgență să se estompeze. Saturația apare atunci când oamenii manifestă o motivație sau o energie redusă pentru a se conforma măsurilor de siguranță, a spus Jacqueline Gollan, de la Facultatea de medicină a Universității Northwestern.

Aceasta devine vizibilă când devenim nerăbdători sau când nu credem că avertismentele sunt reale sau relevante și când tindem să subevaluăm amploarea riscului. Făcând asta, încălcăm regulile sau nu mai luăm măsurile de siguranță precum spălarea mâinilor, purtarea măștii și distanțarea socială”, adaugă ea.

Această saturație a fost observată și în alte situații din viața anterioară sau de zi cu zi, de exemplu atunci când ignorăm un semnal de alarmă sau nu îl luăm în serios, pentru că l-am mai auzit și înainte. Apariția acestei stări de saturație are în spate mai multe motive, inclusiv stresul cronic, scăderea sensibilității la avertismente și incapacitatea de a procesa noi informații.

Această saturație poate fi combătută încercând să nu lăsăm garda jos, să discutăm despre acest lucru cu cei dragi și să încercăm să vedem respectarea măsurilor de siguranță ca pe un beneficiu, nu ca pe o povară.

Cum se adaptează creierul la amenințări

Amigdala, regiunea din creier care înregistrează frica, se activează atunci când vedem o amenințare – cum este cazul informațiiilor despre pandemie. Când creierul nostru percepe amenințări, frica este comunicată în tot corpul prin hormonii de stres și sistemul nervos simpatic, care generează răspunsul nostru la amenințare, cunoscut ca „luptă sau fugi”.

Amigdala este importantă, deoarece determină importanța relativă a amenințării", spune Jacqueline Gollan.

După câteva luni, semnalul de alarmă s-a stins și suntem pregătiți să ne reluăm viața de zi cu zi.

Acum intră în joc hipocampul, care este conectat la amigdală și la cortexul prefrontal. Acesta ajută creierul să evalueze contextul unei amenințări percepute și să estimeze dacă este aceasta este reală, a spus Gollan.

Practic, hipocampul pune amenințările în context și ne ajută să recăpătăm controlul asupra situației.

Această percepție a controlului, ca modalitate de a gestiona amenințările, ne poate face mai încrezători și ne poate face să ne simțim mai în siguranță.

Golan dă exemplul unui film horror: când îl vedem a doua sau a treia oară nu ni se mai pare la fel de înfricoșător.

Oamenii cred că dacă nu văd pe nimeni bolnav în jurul lor, nu știu ce se întâmplă, de ce ar fi îngrijorați? Asfel, ei pot căpăta un sentiment de încredere sau de control pentru a se confrunta cu situații care sunt de fapt riscante”, explică ea.

Creierul nostru ajustează percepția alertelor pentru a reduce stresul, astfel încât este nevoie de mai mult timp pentru a răspunde la un semnal de alarmă. Uneori chiar îl ignorăm. Așa se explică de exemplu faptul că ajungem să nu ne mai dezinfectăm sau spălăm mâinile la fel de des și nu mai dezinfectăm cumpărăturile.

Prea multe informații

Saturația apare și din cauza provocărilor cognitive, a spune Eric Zillmer, profesor de neuropsihologie la Universitatea Drexel din Pennsylvania.

Modul în care creierul prelucrează noi date este acum mai dificil, deoarece metoda de obținere a acestora este în mare parte digitală. Din cauza izolării sociale, nu ne putem baza pe regiunea creierului care ne ajută să contextualizăm informația prin procesarea intuiției sau a unor comportamente sociale. Interacțiunea cu oamenii, pe de altă parte ne ajută să procesăm și să consolidăm comportamentul responsabil.

Încercăm să gestionăm informații noi, care uneori se contrazic, pe care nu le-am interiorizat încă. Nu ajută nici faptul că regulile se tot schimbă și că măsurile de relaxare nu sunt aceleași peste tot. De asemenea, nu am avut timp să transformăm măsurile de siguranță în obiceiuri. Creierului nostru îi place consecvența, iar toți acești noi factori pot deveni o sursă de epuizare.

Excesul de informații poate îngreuna demersul creierului de a citi corect mediul, să înțelegeți ce est înconjurător și amploarea unei amenințări. Acest lucru poate fi prevenit dacă citim doar informații relevante și credibile din câteva surse pentru a găsi un punct de vedere echilibrat despre ce trebuie să facem.

Pentru a naviga cu bine în această situație nemaiîntâlnită, trebuie să ne setăm obiceiuri. De exemplu, să lăsăm întotdeauna masca de față într-un loc la vedere, pentru a ne aduce aminte să o luăm cu noi când plecăm de acasă.

De asemenea, discuțiile cu familia și prietenii ne pot ajuta să procesăm informațiile și să reducem stresul.

Editor web: Monica Bonea

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate