O galaxie gigantică, care avea odată 300 de miliarde de stele ca Soarele, a fost descoperită "moartă"

galaxie

O galaxie uriașă "moartă", care datează de la începutul universului, a fost descoperită de cercetători. Potrivit acestora, galaxia XMM-2599 a existat acum 12 miliarde de ani, a format rapid stele și a murit, informează CNN.

Datele și măsurătorile au fost realizate cu ajutorul Observatorului W.M. Keck, aflat în apropierea vulcanului stins Mauna Kea din Hawaii.

"Înainte ca Universul să aibă 2 miliarde de ani, galaxia XMM-2599 avea deja 300 de miliarde de stele precum Soarele, fiind o galaxie uriașă", a declarat Benjamin Forrest, autorul principal al studiului și cercetător la Universitatea din California.

"Mai remarcabil este că XMM-2599 și-a format majoritatea stelelor într-o mare grabă, când Universul avea mai puțin de 1 miliard de ani, iar apoi a devenit inactivă înainte ca aceasta să aibă 1,8 miliarde de ani", spune acesta.

Studiul a fost publicat miercuri în Jurnalul de Astrofizică.

În perioada sa de glorie, galaxia XMM-2599 era capabilă să creeze peste 1.000 de stele asemănătoare Soarelui în interval de un an. Această rată de formare a stelelor este extrem de ridicată, având în vedere că galaxia noastră, Calea Lactee, formează o stea nouă pe an.

Astronomii nu sunt încă siguri cum a evoluat galaxia XMM-2599. Este neobișnuită comparativ cu alte galaxii cunoscute. Potrivit modelelor cunoscute, galaxia XMM-2599 încă ar trebui să formeze stele.

"Ceea ce face XMM-2599 atât de interesantă este că nu mai formează stele, poate pentru că nu mai primește materie sau poate că gaura sa neagră s-a activat", spune Gillian Wilson, profesor de astronomie și fizică la Universitatea California.

Editor web: Vlad Mironescu