RETROSPECTIVĂ 2013. Uragane, inundaţii, incendii, cutremure și accidente

Data publicării:
TSUNAMI-AFP Mediafax Foto-YASUYOSHI CHIBA

Europa Centrală şi de Est a fost răvăşită la începutul lunii iunie 2013 de inundaţii de proporţii biblice. Potopul a distrus tot ce i-a stat în cale în mai multe oraşe din Germania, Austria, Slovacia, Cehia, Ungaria şi Serbia. Zeci de mii de oameni s-au văzut nevoiţi să fugă din calea apelor, mii de case şi afaceri au fost înghiţite de puhoaie, iar pagubele materiale au depasit 12 miliarde de euro.

În mod miraculos, doar 20 de oameni şi-au pierdut viața în Europa din cauza acestui dezastru. Însă în Asia de Sud-Est, taifunurile au curmat mii de vieţi.

Taifunul Hayan a lovit arhipelagul filipinez la începutul lunii noiembrie, lăsând în urmă cel puţin 5.000 de morţi şi milioane de oameni fără case.

Vijelia catastrofală, cea mai puternică din istoria Filipinelor, a şters localităţi întregi de pe faţa Pământului, intocmai ca la tsunami-ul care a lovit Indonezia în 2004.

2013 rămâne în memoria noastră şi ca un an de foc. Incendiile de vegetaţie au făcut ravagii în America, Europa, şi în Australia. Cele mai grave incendii de acest fel din ultimii 50 de ani au fost la Antipozi.

Săptămâni la rând, metropola Sydney a stat sub ameninţarea flăcărilor.

Departe de a ne linişti, experţii ne avertizează că fenomenele meteo extreme se vor intensifica. De vină sunt gazele de seră. Nivelul lor a crescut în 2012 mai repede decât media ultimilor 10 ani.

„Suntem îngrijoraţi nu numai de impactul asupra temperaturii, care este important, ci şi de impactul asupra ciclului apei: mai multe cazuri de secetă, mai multe inundaţii în lume. Suntem îngrijoraţi de impactul asupra fenomenelor meteo extreme”, a afirmat Michel Jarraud, secretarul general al OMM.

De parcă încălzirea globală nu ne dădea destule bătăi de cap, 2013 a fost şi un an plin de cutremure. Doar în Asia, mii de oameni au murit în urma mişcărilor telurice puternice. În unele ţări, relieful s-a schimbat.

Cutremurul din septembrie, din Pakistan, de 7.7 grade pe scara Richter, a creat o insula de zece metri înălţime în Marea Arabiei. Diametrul noii forme de relief este de de aproape 400 de metri.

În Japonia, o erupţie subacvatică a dus la apariţia unei noi porţiuni de uscat în mijlocul oceanului.

Evenimentele nu s-au limitat la capriciile naturii.

2013 a fost marcat şi de catastrofe în care au fost implicate avioane, trenuri şi ambarcaţiuni. Cel mai grav accident feroviar produs în Spania, în ultimii 40 de ani, a lăsat în urmă 79 de morţi şi peste 130 de răniţi. Tragedia a avut loc la Santiago de Compostela, pe 24 iulie 2013.

Rapoartele tehnice au aratat că trenul mergea cu o viteză de două ori mai mare față de limita legală atunci când a intrat într-o curbă. Vagoanele au sărit de pe şine, au lovit un parapet din beton şi apoi s-au rostogolit unele peste altele. Inițial, s-a luat în calcul ideea unui atentat terorist.

Cu câteva zile mai devreme, la începutul lunii iulie 2013, zeci de garnituri încărcate cu petrol au deraiat şi apoi au sărit în aer în oraşul canadian Lac-Megantic. 47 de oameni au murit atunci, iar zeci de case au fost rase de pe faţa pământului.

Tragedii au avut loc şi pe mare. Cel putin 300 de imigranţi africani şi-au pierdut viaţa, după ce ambarcaţiunea cu ajutorul careia fugeau spre libertate şi o viaţă mai bună a naufragiat în apropierea insulei italiene Lampedusa.

La bordul ambarcaţiunii se aflau aproximativ 500 de persoane, majoritatea din Eritreea şi Somalia. Tragedia s-a produs la doar jumătate de kilometru de ţărm, după ce pasagerii au incendiat mai multe pături, pentru a fi observaţi de navele aflate în zonă. Papa Francisc a mers personal la Lampedusa, pentru a se ruga, iar Uniunea Europeană a promis măsuri de reglementare a imigraţiei ilegale în urma tragediei.

Accidentele aeriene au făcut, la rândul, lor victime în 2013.

Pe 17 noiembrie, un Boeing 737 cu 50 de oameni la bord s-a prăbuşit pe pista aeroportului din Kazan, Rusia. Toţi pasagerii şi-au pierdut viaţa, după ce aparatul a căzut vertical, s-a lovit cu botul de pământ şi s-a transformat într-o minge de foc.

Tot un aparat Boeing a fost implicat într-un accident, la începutul lunii 2013, pe aeroportul internaţional din San Francisco. Aeronava, de tip 777, avea la bord 291 de pasageri, printre care se aflau chinezi, sud-coreeni şi americani, şi 16 membri ai echipajului.

La aterizare, aparatul a lovit solul cu coada, care s-a rupt. Mai mulţi pasageri au căzut din avion direct pe pistă. Apoi, aparatul a luat foc. Cei mai mulţi pasageri s-au salvat prin ieşirile de urgenţă. Trei persoane au murit în urma accidentului, una dintre ele pierzându-şi viaţa după ce a fost călcată pe pistă de maşinile de intervenţie.

Accidentele aeriene s-au produs pe fondul problemelor pe care Boeing le-a avut cu modelul 787 Dreamliner. Timp de aproape 4 luni, zeci de aeronave de acest tip au fost blocate la sol, după ce acestea au fost implicate într-o serie de incidente care au pus sub semnul întrebării siguranţa pasagerilor.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri