Sari la conținut

Misterul MH370. Ce au găsit dronele subacvatice pe fundul Oceanului Indian în timp ce căutau epava avionului dispărut în 2014

În timp ce căutările subacvatice ale epavei zborului MH 370, operat de Malaysia Airlines, se dovedesc a fi sortite eșecului, operațiunile sunt aproape de a rezolva însă două mistere din secolul XIX.

7087038-1x1-940x940

Una dintre epave

Sonarele dronelor subacvatice au scos la lumină epavele a două vase dispărute sub valuri în urmă cu două veacuri, scrie The Guardian.

Specialiștii în istorie maritimă au publicat joi o listă scurtă a posibilelor identități ale celor două naufragii, ale căror relicve zac pe fundul Oceanului Indian, descoperite în perimetrul de 710.000 kilometri pătrați din prima etapă de căutări a Boeingului 777.

Relicvele au fost găsite în 2015, la 2.300 de kilometri distanță de Australia, însă abia acum au fost făcute publice mai multe detalii legate de aceste două ambarcațiuni eșuate pe fundul oceanului.

Unul dintre vase, care transporta cărbuni, a aparținut cel mai probabil Marii Britanii, potrivit unui raport al Muzeului Australian de Vest. Numele lui: W Gordon sau Magdala. Aceste două nume ipotetice corespund unor registre vechi din secolul XIX.

W Gordon călătorea din Scoția spre Australia, când, în 1877, a dispărut, având la bord un echipaj de zece membri. Conform registrului din arhivă, Magdala ar fi naufragiat în 1882, în timp ce naviga din Țara Galilor cu destinația Indonezia.

Istoricii cred că vasul s-a scufundat din cauza unor explozii. În epocă, cargourile de cărbuni explodau adesea din cauza contactului dintre roca combustibilă și emanațiile de gaz metan care se acumulau sub puntea vasului, făcând cărbunele – supraîncălzit și de lumina solară - să ardă spontan.

Cealaltă epavă, tot un cargou de cărbuni, găsită pe 19 decembrie 2015, este cel mai probabil vasul West Ridge, care s-a scufundat în timpul unei călătorii din Anglia spre India, în 1883, cu douăzeci și opt de marinari la bord, se menționează în raportul istoricilor.

Ultimul anunț

Compania americană Ocean Infinity, care deține nava de căutări subacvatice Seabed Constructor, aflată sub pavilion norveguian, a epuizat zona prioritară de 25.000 de kilometri pătrați în operațiunea deja utopică de căutare a epavei zborului MH370.

Prima etapă de căutări, debutată la începutul acestui an, a avut loc în largul coastelor orașului portuar australian Perth.

Acum, experții Ocean Infinity se văd nevoiți să extindă aria, în timp ce operațiunea va intra în această săptămână în faza finală, după patru ani de cercetări zadarnice a Boeingului 777 dispărut fără urmă în drumul său din Kuala Lumpur spre Beijing.

Perimetrul inițial de 25.000 de kilometri pătrați fusese furnizat de Biroul austrlian pentru Siguranța Transporturilor, care a desfășurat anterior propria investigație.

Potrivit contractului încheiat între Ocean Infinity și guvernul Malaeziei, Seabed Constructor va fi plătită cu 20 de milioane de dolari dacă avionul va fi găsit în primii 5.000 de kilometri pătraţi, 30 de milioane de dolari dacă va fi găsit în 10.000 de kilometri pătraţi, şi 50 de milioane de dolari dacă va fi găsit în suprafaţa de 25.000 de kilometri pătraţi. Dacă aeronava va fi găsită dincolo de această suprafaţă, Ocean Infinity va primi 70 de milioane de dolari. Iar dacă nu va fi găsită, compania nu va primi niciun ban.

Pe 8 martie 2014, 239 de pasageri aflați la bordul unui Boeing 777 au dispărut fără urmă în timpul unei călătorii între Kuala Lumpur și Beijing. În ciuda celei mai scumpe căutări subacvatice din istorie, locația prăbușirii avionului rămâne încă o enigmă.

 

Pe aceeași temă