Sari la conținut
News Alert

Misterul piratului cu parașută. Cea mai discretă deturnare din istorie

În noiembrie 1971, un american care se numea Dan B. Cooper sare dintr-un avion în plin zbor, având asupra lui 200.000 de dolari în bancnote mici, bani pe care îi extorcase de la FBI. Piratul aerului n-a fost găsit niciodată. Trei oameni de știință susțin însă că au noi elemente în acest caz, nerezolvat de 45 de ani. Nici măcar FBI nu i-a putut da de capăt și a renunțat.

dan b cooper

Era 24 noiembrie 1971, în ajun de Thanksgiving. Pe aeroportul din Portland, Statele Unite, un pasager elegant, având în jur de 40 de ani, Dan B. Cooper, cumpără cu bani gheață un bilet de avion Portland-Seattle. Se îmbarcă la bordul unui Boeing 727, care efectua zborul 305 al companiei locale North-West Airlines.

Rezumatul oficial al acestui caz este demn de un scenariu de film: bărbatul își comandă un șpriț, burbon cu apă minerală, în timp ce avionul aștepta să decoleze. Imediat după ora 15:00, îi strecoară stewardesei un bilețel în care spune că are o bombă în servietă. O roagă să se așeze lângă el. Îi arată interiorul valizei-diplomat și îi explică ce condiții are. Stewardesa îi transmite comandantului. Misteriosul pasager vrea patru parașute și 200.000 de dolari în bancnote mici, la sosirea la Seattle. 

Cea mai discretă deturnare din istorie

Schimbul se face după aterizare. Cei 36 de pasageri, care habar n-au ce s-a întâmplat și care nici măcar nu știau că au trecut printr-o deturnare, ajung teferi și nevătămați pe aeroportul din Seattle. Neobișnuitul pirat al aerului păstrează cu el câțiva membri ai echipajului și reține avionul care, încărcat cu bancnotele pe care le ceruse, pleacă în direcția Mexicului. 

cooper scara avionului

Undeva între Seattle și Reno (oraș din Nevada), puțin după ora locală 20:00, bărbatul face un gest temerar: sare prin spatele avionului, cu o parașută și cu mica avere. 

Piloții aterizează, dar Cooper a dispărut în noapte și cazul său rămâne nerezolvat până în zilele noastre. Elegantul călător tocmai își pusese semnătura pe cea mai discretă deturnare din istorie. 

Timp de 45 de ani, FBI-ul a încercat să-i dea de urmă și a urmărit sute de piste. Nici urmă de cadavru sau de parașută.

În 1980, un băiat a găsit trei bancnote de 20 de dolari pe malul fluviului Columbia, în nord-vestul Statelor Unite. Numerele de serie corespundeau cu cele ale bancnotelor cerute de Cooper. Dar mai mult nu s-a mai descoperit de atunci. 

În iulie anul trecut, FBI a renunțat oficial. A pus capăt anchetei asupra piratului aerului. Agenția nu va mai lucra în manieră activă asupra acestui subiect. Resursele consacrate până în prezent vor fi reorientate către alte anchete prioritare, a anunțat poliția federală americană. 

Cravata cu dovezi

cravata cooper - citizensleuths

Însă alții nu au renunțat la speranța de a dezlega misterul lui Dan B. Cooper. Trei cercetători continuă ancheta, pe cont propriu. Cetățenii „Copoi”, cum își spun ei, au publicat mai multe articole pe tema ... unei cravate negre (marca J.C. Penney), pe care piratul aerului ar fi lăsat-o pe scaunul său din avion.

Ei susțin că au descoperit pe cravată particule specifice, care permit identificarea: „Cravata este unul dintre obiectele de îmbrăcăminte pe care nu le spălăm des. Acumulează murdărie, cum ar fi alte țesuturi, iar această acumulare nu dispare niciodată în totalitate, nici măcar după ce cravata trece printr-o mașină de spălat”, scriu cei trei „Citizen Sleuths”, în secțiunea de pe site-ul lor rezervată cravatei. (citizensleuths.com).

Folosind un microscop foarte puternic, cercetătorii spun că au observat mai mult de 100.000 de particule „de elemente rare”, cum ar fi ceriu, sulfat de stronțiu și titan pur.  Acesta din urmă este elementul cel mai interesant. „Era un metal rar în 1971. Prezența sa pe cravata lui Cooper arată că el lucra într-un domeniu destul de restrâns - elicoptere sau aviație militară”, spun cercetătorii.  În acea perioadă, Boeing construia un avion de transport în care folosea cu precădere acest metal. 

„Și nu era numai un simplu muncitor în uzinele Boeing, din moment ce purta cravată. Era fie inginer, fie director în aceste uzine”, explică Tom Kaye, unul dintre „cetățenii-copoi”.

Oamenii de știință și-au publicat pe site protocolul lor de cercetare și ipotezele. Numai că rămâne o mică problemă - nu putem fi siguri că respectiva cravată lăsată pe scaunul de avion aparținea într-adevăr lui Dan B. Cooper...

(sursa: Ouest-France)

Pe aceeași temă