Alegerile se apropie, partidul pro-Kremlin își diversifică tertipurile pentru a-și asigura victoria

boris visnevski arata afisul cu ceilalti doi contracandidati care ii seamana
Boris Vișnevski, candidat al partidului liberal Iabloko în Sankt Petersburg, a descoperit ca are doi contracandidați cu același nume și aproape aceeași înfățișare Foto: Profimedia Images

Acelaşi nume, aceeaşi barbă şi aceeași tunsoare: un opozant rus a descoperit că doi contracandidaţi de-ai săi îi seamănă leit, în mod ciudat. Este un subterfugiu al puterii menit, potrivit lui, să creeze confuzie și să-i debusoleze pe alegători. Pe de altă parte, potrivit unui studiu, trollii ruși se infliltrează tot mai mult în comentariile de pe site-urile de știri internaționale, pentru a influența și opinia publică occidentală. Cert este că pe măsură ce se apropie alegerile din Rusia, care au loc luna aceasta, mașinăria pro-Kremlin își diversifică metodele pentru a-și impune candidații.

În contextul stagnării economice şi al scandalurilor de corupţie, partidul Kremlinului, Rusia Unită, se bucură de numai 27,3 la sută dintre opiniile favorabile ale electroatului, potrivit institutului de sondare a opiniei publice VŢIOM.

Cu toate acestea, Rusia Unită ar urma să câştige alegerile, pentru că vocile critice la adresa Kremlinului, care ar fi putut profita de această nemulţumire a populaţiei, sunt supuse unei presiuni crescânde înainte de alegeri. Autorităţile ruse vizează în special mişcarea opozantului Aleksei Navalnîi, aflat în detenţie, dar și-au diversificat totodată acțiunile prin care pun în surdină vocile critice.

Cultivarea „sosiilor”

Candidat în alegerile pentru parlamentul regional din Sankt-Petersburg, Boris Vişnevski, opozant cunoscut şi membru al partidului Iabloko, de orientare liberală, se confruntă cu alţi doi „Boris Vişnevski”, care, la fel ca el, poartă barbă scurtă grizonantă şi au o chelie similară, a relatat luni agenția France-Presse, preluată de Agepres.

„Este o fraudă. Aceşti oameni participă la alegeri nu pentru a fi aleşi sau pentru a-şi prezenta programele, ci pentru a-i debusola pe alegători”, spune opozantul de 65 de ani. El susține că a aflat despre existenţa acestor „sosii” după ce a primit duminică macheta unui viitor afiş electoral. Pe acesta se pot vedea fotografiile celor trei candidaţi una lângă alta, iar asemănarea este izbitoare.

Potrivit opozantului, cei doi bărbaţi chiar şi-ar fi schimbat special numele şi înfăţişarea pentru a-l înfrunta în alegeri. „Îl cunoşteam puţin pe unul dintre cei doi. Este Viktor Bîkov, membru al partidului Rusia Unită, aflat la putere. Înainte de a deveni 'Boris Vişnevski' el nu avea barbă, o fotografie cu el poate fi găsită pe site-ul partidului”, a declarat el.

Mișcări politice „parazit”

Pe de altă parte, o anchetă a publicaţiei Novaia Gazeta arăta că al doilea bărbat, un anume Aleksei Şmeliov, şi-ar fi schimbat de asemenea numele, înainte de alegeri.

Abordată în legătură cu acest subiect, preşedinta Comisiei Electorale Ruse, Ella Pamfilova, a condamnat recurgerea la asemenea practici. „E o bătaie de joc la adresa alegătorilor”, a spus ea. „Consider că este pur şi simplu ruşinos”, a reacţionat ea la postul de radio Kommersant FM. Pe de altă parte, Pamfilova a recunoscut că nu este ilegal.

La alegerile precedente, opoziţia a denunţat prezenţa unor candidaţi „anonimi”, al căror rol ar fi fost să le paraziteze candidaturile. O altă tehnică a fost înfiinţarea de mişcări politice destinate să divizeze votul contestatar.

Scrutinul pentru reînnoirea parlamentului regional din Sankt-Petersburg va avea loc în perioada 17-19 septembrie, în paralel cu alegerile legislative din Rusia.

Trollii manipulează opinia publică în Occident

Secţiunile de comentarii lăsate de cititori de la importante site-uri de ştiri occidentale au fost infiltrate de trolli pro-ruşi care încearcă să manipuleze opinia publică, a relevat un studiu britanic, citat de agenția germană dpa.

Potrivit cercetătorilor, această operaţiune majoră de influenţare ar fi avut ca ţintă online 32 de instituţii media din 16 ţări. Printre „ținte” au fost site-urile The Washington Post şi Fox News din SUA, Daily Mail, Daily Express şi The Times din Marea Britanie.

Aproape 250 de postări răspândeau opinii provocatoare, opinii pro-Kremlin sau opinii anti-Occident în comentarii la subiecte relevante pentru Rusia, cum ar fi tensiunile din Crimeea.

De ce are nevoie Rusia de opinii favorabil din Occident

Actuala campanie ar fi escaladat începând din 2018, însă cel mai recent a exploatat retragerea SUA şi a Marii Britanii din Afganistan.

„Acest raport evidenţiază ameninţarea la adresa democraţiei noastre din partea dezinformării susținute pe internet de statul rus. Marea Britanie colaborează strâns cu aliaţii săi internaţionali pentru a contracara trollii Kremlinului care răspândesc minciuni”, a spus ministrul britanic de externe, Dominic Raab.

Comentariile trollilor proruşi sunt deseori postate rapid şi primesc un număr neobişnuit de mare de aprecieri, în special pe site-uri care le permit cititorilor să se exprime prin opţiunile de 'like' şi 'dislike'. Aceste reacţii sunt apoi folosite în mod selectiv ca bază în relatări ale presei din Rusia pentru a sugera că opinia publică occidentală aprobă politicile Kremlinului sau îşi exprimă nemulţumirea faţă de guvernele occidentale.

Deşi unele dintre comentarii ar putea proveni de la utilizatori occidentali, cercetătorii sunt de părere că există semnale în aceste date care indică un anume grad de inautenticitate în unele conturi, ceea ce sugerează că este vorba de un efort coordonat. 

Editor : Luana Pavaluca

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate