Contribuția lui Mark Zuckerberg la alegerea lui Donald Trump

zuckerberg cu facebook

Victoria lui Donald Trump în alegerile prezidențiale din SUA a declanșat o polemică privind influența informațiilor false care au circulat pe rețelele de socializare. Facebook a fost acuzat că a contribuit la alegerea lui Donald Trump, permițând informațiilor false să circule pe rețeaua de socializare.

zuckerberg cu facebook

Mark Zuckerberg a respins în mai multe rânduri această idee pe care a descris-o ca fiind „nebună”, dar a dezvăluit că utilizatorii nu sunt tentați să citească articole redistribuite pe rețeaua de socializare dacă acestea nu se află în concordanță cu opiniile lor personale.

Facebook și Google au anunțat în această săptămână că de acum înainte vor împiedica departamentele lor de publicitate să publice anunțuri pe site-urile care publică informații false și adesea senzaționaliste.

O știre apărută în septembrie le-a dat motive de bucurie suporterilor lui Donald Trump. Potrivit articolului distribuit de milioane de persoane pe Facebook, candidatul ar fi avut parte de susținerea lui Papa Francisc. Un alt articol celebru pe rețeaua de socializare, publicat de Denver Guardian, scria că un agent FBI implicat în ancheta legată de emailurile lui Hillary Clinton a fost găsit mort în condiții suspecte. Însă, în ciuda succesului de care s-au bucurat pe rețelele de socializare, aceste articole sunt false. Papa nu făcut nicio declarație cu privire la alegerile din SUA, iar Denver Guardian nu există. Cu toate acestea, datorită Facebook, cele două materiale au devenit virale, fiind citite de milioane de utilizatori. Deși articolele care dezmințeau informațiile au circulat și ele pe internet, nu s-au bucurat nici pe departe de celebritatea celor false.

Însă aceste cazuri nu reprezintă excepții. Sute de povești inventate au devenit virale pe rețelele de socializare în ultimul an, fiind citite de milioane de utilizatori.

Mark Zuckerberg, co-fondatorul Facebook, crede că ”e o nebunie să crezi că știrile false de pe Facebook, care reprezintă o mică parte din conținut, au influențat alegerile în vreun fel.” Jurnaliștii de la The New York Times îl contrazic și consideră că declarațiile făcute de Zuckerberg dăunează democrației americane și lumii întregi. De asemenea, declarațiile acestuia contrazic cercetările efectuate chiar de Facebook.

În ziua alegerilor din 2010, Facebook a condus un experiment menit să testeze impactul politic pe care îl are presiunea socială. La experiment au participat 61 de milioane de utilizatori din SUA. Aceştia au văzut un anunţ în partea de sus a paginii lor de Facebook: "Astăzi este ziua alegerilor". Anunţul mai arăta cât de mulţi utilizatori Facebook şi câţi dintre prieteni au selectat "am votat". Era, de asemenea, afişată o listă cu secţii de votare. Concluzia studiului a fost că acest mesaj a dus la creșterea numărului de votanți cu cel puțin câteva sute de mii.

În 2012, cercetătorii de la Facebook au făcut un alt experiment. Paginile de Facebook ale unor persoane le-au apărut mai multe postări pozitive, în timp ce altele au primit mai multe postări negative. Persoanele care au primit mai multe mesaje pozitive, au postat, la rândul lor, mai multe anunțuri pozitive, în timp ce al doilea grup a distribuit un număr mai mare de mesaje negative pe paginile lor.

Însă studiile care dovedesc că oamenii sunt influențați de colegi și de rețelele de socializare sunt multe.

De asemenea, știrile false nu sunt singurele care influențează politic utilizatorii Facebook. Celebrele „Echo chambers” au și ele un mare impact. Facebook are un algoritm care selectează știrile care vor apărea mai sus pe pagină și care vor fi îngropate”. Oamenii tind să caute știri care să le confirme teoriile, iar Facebook încurajează acest lucru oferindu-le exact ce doresc să citească.

Și, deși rețelele de socializare nu dictează utilizatorilor pe cine să voteze, informațiile pe care le oferă joacă un rol important, spun jurnaliștii de la The New York Times.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate