CTP, despre campania din SUA: Aș interzice folosirea copiilor

Data actualizării: Data publicării:
Donald Trump Campaigns In Key States During Weekend Ahead Of General Presidential Election
TAMPA, FL - NOVEMBER 05: Republican presidential nominee Donald Trump kisses a baby during a campaign rally in the Special Events Center on the Florida State Fairgrounds November 5, 2016 in Tampa, Florida. Trump and his opponent, Democratic presidential nominee Hillary Clinton, are campaigning in key battleground states that each must win to take the White House. (Photo by Chip Somodevilla/Getty Images)

Marți, 8 noiembrie, America își alege președintele, după o campanie fără precedent, în care excesele candidaților și înverșunarea suporterilor au atras de multe ori eticheta de „circ". Până la circ însă, politica în epoca modernă datorează mult mai mult artei manipulării și propagandei prin mijloacele cinematografului. Jurnalistul și criticul de film Cristian Tudor Popescu a făcut o analiză, cadru cu cadru, a clipurilor electorale din campania prezidențială din Statele Unite.

Candidata republicană a mizat pe personaje, pe povești ale americanilor de rând și s-a plasat pe sine în plan secundar, în timp ce la Donald Trump există, în opinia criticului de film, un „dispreț față de receptor”. Totuși, atrage atenția Cristian Tudor Popescu, republicanul nici nu ar fi avut nevoie de clipuri electorale pentru a se promova, spre deosebire de Hillary Clinton căreia îi lipsește carisma și care a avut nevoie de ele pentru a atinge toți americanii.

Pe 12 aprilie 2015, Hillary Clinton își anunța intenția de candida pentru funcția de președinte al SUA, într-un clip electoral în care americani de genuri, naționalități și orientări sexuale diferite spun de ce o susțin pe democrată. Cristian Tudor Popescu a precizat că clipul a fost un „ghiveci național”. 

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

„Clinton încearcă să facă un ghiveci național. Încearcă să atingă practic toate categoriile sociale, profesionale, umane din SUA. Ar putea să meargă și într-o țară comunistă, pe vremea lui Ceaușescu (n.red un astfel de clip). Ideea fundamentală, preluată tot din spațiul românesc, toată lumea să fie bine, tot omul să prospere. Hispanici, homosexuali, mame, copii, muncitorul american. Mai are ceva rău tehnic vorbind, racordurile. Trecerile de la un cadru la altul. E un mod de a face campanie. După părerea mea destul de puțin eficient. Genul acesta de clip care se adresează tuturor de obicei atrage puțini. Dar e stilul lui Hillary, pentru că ea e o persoană non-carismatică. Depinde și ce marfă ai ca propagandist”, a spus criticul de film.

Referitor la clipul de campanie al lui Donald Trump, Cristian Tudor Popescu a precizat că impactul nu este mai mare ca în cel al lui Hillary Clinton, însă a atras atenția că republicanul nici nu ar fi avut nevoie de astfel de clipuri. 

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

„Donald Trump nu avea nevoie de clipuri publicitare. Un astfel de clip se difuzează la televizor, plătești și se dă de un număr de ori. Dar e comparabil acel număr cu milioanele de reluări ale declarațiilor lui Trump în direct de către toate agențiile și televiziunile din lume? Nici vorbă. Trump și-a făcut campanie singur, peste această modalitate a clipului. În clipul ăsta el apare de-abia la sfârșit. În fiecare moment Trump se comunică pe sine, spre deosebire de Clinton care încearcă să fie o prezență generică. Clinton spune că ea reprezintă americanii, „eu în sine nu însemn mare lucru”. În vreme ce Trump spune eu sunt eu și pe urmă, desigur că pot să vă reprezint și pe voi”, a spus criticul de film.

Ambii candidații la președinția SUA s-au folosit de anumite lucruri spuse în discursurile lor pentru a se ataca reciproc. 

„E un procedeu tipic, cunoscut în propagandă și foarte eficient. Să selectezi o bucată din discursul adversarului și să o întorci împotriva lui. Când faci un discurs propagandistic în ce te privește pe tine, trebuie să fii foarte atent cum îl structurezi, când începi cu contrariul decât ceea ce se așteaptă de la tine lumea devine atentă și apoi publicul răsuflă ușurat când vede că a fost o figură de stil. Ei bine, adversarul poate să îți preia numai prima parte și ți-o difuzează de o sută de mii de ori. Și atunci trebuie să fii foarte atent să nu creezi astfel de insule în discurs, care pot fi extrase și întoarse împotriva ta”, a precizat Cristian Tudor Popescu.

Jurnalistul a criticat folosirea copiilor în clipurile electorale și a precizat că ar milita pentru o lege prin care acest lucru să fie interzis. Atât Hillary Clinton cât și Donald Trump s-au folosit de copii pentru a-și transmite mesajele. 

„Dacă aș fi în America acum aș milita pentru interzicerea a astfel de clipuri. Folosirea copiilor în clipurile politice. În clipa în care vezi un copil care suferă cum e în clipul lui Clinton, unde vezi copii injectați cu propaganda lui Trump, când vezi un copil agresat în felul ăsta judecata ta nu mai e limpede. Ăsta se numește argumentul milei, al duioșiei, și care este legat de argumentul persoanei folosite. Copilul. Ai folosit copilul, umbli la o emoție pe care omul nu și-o poate reprima și pe acea emoție grefezi ce te interesează pe tine din discursul politic”, a spus criticul de film.

Cristian Tudor Popescu a adăugat că Donald Trump nu reușește să fie credibil în interacțiunile sale cu copiii. 

„Nu reușește. Nici el cu tema copiilor nu are niciun fel de tangență. Cu așa ceva poți să-ți păstrezi votanții, cei care vor să te voteze și cărora trebuie să le dai tot timpul ce vor să audă”, a spus jurnalistul.

Despre Donald Trump, criticul de film spune că se automanipulează. 

„Este un histrion. Histrionii de obicei joacă un personaj cu tușe groașe, accentuate, dar el poate ajunge în destul momente să creadă ce spune, să se suprapună cu sine. El joacă un personaj, numai că el e genul de ins care se automanipulează. Mințindu-i pe ei, manipulându-i pe ceilalți, totodată se manipulează și pe sine”, a spus jurnalistul.

Cristian Tudor Popescu a arătat că în clipurile sale Donald Trump a mizat pe ideea că va reda siguranța Americii și astfel a exploatat fricile americanilor.  

„Știți cum sunt votanții lui Trump? Sunt aidoma consumatorilor de junk food, pentru că există dependență. Dacă i se dau de pildă niște caviar și mușchi de căprioară îl scuipă. Dacă nu-i mai alimentezi s-ar putea s-o voteze pe Hillary Clinton. Ori asta face Trump tot timpul. Nu reușește să câștige alții. El, de fapt, a încercat să scoată la suprafață toate fricile Americii din acest moment. Anxietatea, frica din americani, pe asta a mizat Trump. Sună sinistru, dar e eficient”, a precizat jurnalistul.

Khizr Khan, tatăl unui soldat din armata SUA care a murit pe front, a devenit un personaj central în campania lui Hillary Clinton. După ce avocatul Khizr Khan și soția lui și-au declarat sprijinul pentru Hillary Clinton, Donald Trump a ripostat și a declarat că Ghazala Khan nici măcar nu s-a adresat publicului, ci doar a stat alături de soțul ei, deoarece „nu a avut voie să vorbească”. Candidatul republican a reușit astfel să jignească și mama unui erou american, și comunitatea musulmană. 

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

Foarte penetrant. Are personaje, lacrimi, acțiune, deznodământ. Și ce e foarte important, e un personaj real”, a spus Cristian Tudor Popescu despre clipul de mai sus.

Referitor la modul în care se adresează cei doi candidați la președinția SUA receptorilor, criticul de film a spus că la Donald Trump este „un anumit dispreț față de receptor”, în timp ce Hillary Clinton vrea să pară o „bunicuță”. 

„La Trump e un anumit dispreț față de receptor, nu încerc să te farmec. Să te conving prin modalități inteligente, frumoase de manipulare. Vrei să iei chestia asta bine? El nu s-a bazat deloc în această campanie pe clipuri. Clinton încearcă tot timpul să ofere această figură angelică, ea este bunicuța. Hai să facem acum această asociere cu Iliescu finală. Ea este bunicuța care vrea numai bine, e numai un zâmbet. Este un Moș Crăciun de vară”, a spus jurnalistul.

Cristian Tudor Popescu a criticat clipurile electorale ale candidatei democrate în care apar americani obișnuiți care îndeamnă oamenii să o voteze pe ea. 

„În clipurile lui Obama nu apărea nimeni care să spună votați-l pe Obama. Vorbeau despre problemele lor, ce speră ei să se întâmple și după care venea Obama și spunea cum o să îi ajute. După părerea mea e primitivism. În clip nu pui asta. Asta pui pe panouri, dar nu-ți folosești persoanele din povestea din clip să spună votați pe cutare, e o greșeală. E un film prost. Cu dialoguri necredibile, îngroșate, care nu ar trebuie să stârnească nicio emoție în spectator.  Tot ce e bicisnic, este grosier, e kitsch, e neînchegat, când vine de pe ecranul televiziunii în prime time live atunci nu mai e prost. Lumea să uită cu interes. Dacă iei strălucirea asta a prime time-ului și îl pui offline pe ecranul de cinema, este un film foarte prost”, a concluzionat jurnalistul.

Urmăriți alegerile din SUA la Digi24, chiar dacă este marți, zi de lucru, și chiar dacă este noapte! Digi24 va reflecta în direct, în ediții speciale, procesul electoral american, în noaptea de marți spre miercuri. Fiți primii care află nemijlocit cum decurge una dintre cele mai strânse și mai costisitoare curse electorale din istoria Statelor Unite. Oricine va ieși președinte, se va scrie istorie!

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri