Noul avion de luptă al Marinei SUA, pe ultima sută de metri: contractul va fi atribuit săptămâna aceasta. Ce companii vor să-l producă

Data publicării:
7th Fleet AOR
Avionul F/A-18C Hornet ar urma să fie înlocuit de noul model, F-XX. Foto: Photographer's Mate 3rd Class Jonathan Chandler, Wikimedia.org
Din articol

După luni de întârziere, Pentagonul va selecta în cursul acestei săptămâni compania de apărare care va proiecta și construi următorul avion de luptă stealth al Marinei SUA, au declarat un oficial american și două persoane familiarizate cu decizia, într-un efort de miliarde de dolari pentru un avion considerat esențial în eforturile SUA de a contracara China, scrie Reuters.

Boeing și Northrop Grumman Corp concurează pentru a fi selectate să producă avionul, denumit F/A-XX. Noua aeronavă, care va folosi ca bază de operațiuni portavioanele, va înlocui flota F/A-18E/F Super Hornet a Marinei, care este în serviciu din anii 1990.

Decizia de a merge mai departe cu selecția a fost luată vineri de secretarul apărării Pete Hegseth, a declarat oficialul american și una dintre persoane.

Marina SUA ar putea anunța câștigătorul competiției pentru construirea avionului de vânătoare încă din această săptămână, a declarat una dintre persoane. Însă obstacole de ultim moment au întârziat progresul avionului Marinei în trecut și ar putea face acest lucru din nou, au declarat sursele Reuters.

Marina SUA și Pentagonul nu au răspuns la mai multe solicitări de comentarii.

Întârzierile în cazul F/A-XX pun în evidență întrebări mai ample despre viitorul aviației navale și rolul portavioanelor în confruntarea cu China. Întârzierea programului sau privarea acestuia de fonduri ar putea lăsa Marina fără un avion de vânătoare modern capabil să opereze de pe portavioane în anii 2030 și după aceea, subminând potențial capacitatea flotei de a-și proiecta puterea.

Se așteaptă ca F/A-XX să aibă capacități avansate de camuflaj, autonomie și rezistență îmbunătățite, precum și capacitatea de a se integra atât cu avioane de luptă fără pilot, cât și cu sistemele de apărare aeriană ale Marinei bazate pe portavioane.

China a fost „incredibil de ambițioasă în prototiparea avioanelor de generația a 6-a și în lansarea avioanelor de luptă și a bombardierelor de generația a 5-a, astfel încât această atribuire ar putea fi considerată o decizie importantă pentru a ține pasul”, a declarat Roman Schweizer, analist la TD Cowen.

Întârzieri

O dispută privind finanțarea, care a avut loc în primăvara și vara între Pentagon și Congres, a întârziat avansarea programului.

Pentagonul a solicitat 74 de milioane de dolari pentru avionul cu reacție, pentru a-l menține la „finanțarea minimă pentru dezvoltare”. Unii oficiali ai Pentagonului au încercat să întârzie programul cu până la trei ani, invocând preocupări legate de capacitatea ingineriei și a lanțului de aprovizionare, a raportat Reuters în luna mai.

Congresul și Marina Militară au dorit să avanseze cu atribuirea unui contract. Congresul a alocat 750 de milioane de dolari pentru a accelera dezvoltarea avionului F/A-XX în cadrul proiectului de lege privind reducerea masivă a impozitelor și cheltuielile, care a fost promulgat în această vară. În plus, Congresul a alocat 1,4 miliarde de dolari suplimentari pentru F/A-XX în anul fiscal 2026.

Dincolo de disputa privind finanțarea, în timpul întârzierii de câteva luni a existat și o dezbatere cu privire la faptul dacă contractorii din domeniul apărării Northrop și Boeing vor avea dificultăți în a produce avionul la timp.

Oficialii din domeniul apărării au dezbătut dacă Boeing ar putea angaja suficienți ingineri pentru proiect după ce a câștigat contractul pentru construirea avionului F-47 al Forțelor Aeriene ale SUA în martie, au declarat surse pentru Reuters. De asemenea, au dezbătut dacă Northrop ar fi afectat de costurile crescânde ale programului de rachete balistice intercontinentale Sentinel, menit să înlocuiască rachetele Minuteman III învechite, au declarat sursele.

Numărul de avioane F/A-XX, valoarea și calendarul exact al programului rămân confidențiale, dar contractele anterioare de acest tip, cum ar fi cel pentru F-35, au avut o valoare de zeci de miliarde de dolari pe durata lor de viață.

Marina SUA intenționează în continuare să cumpere peste 270 de avioane F-35C de la Lockheed Martin Corp pentru flota sa de portavioane. La începutul acestui an, Lockheed Martin a fost eliminat din competiția F/A-XX.

Primele avioane sunt așteptate să intre în serviciu în anii 2030, în timp ce avioanele F/A-18 sunt așteptate să rămână în serviciu până în anii 2040.

Citește și:

Un avion F-22 Raptor al Forțelor Aeriene ale SUA a făcut cea mai lungă lansare a unei rachete aer-aer din istorie

Editor : B.E.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Cât costă vinul fiert, ciocolata caldă, micii şi sarmalele în Târgul de Crăciun din Craiova. Preţurile îi...
Digi FM
Două femei s-au luat la bătaie la Târgul de Crăciun din Craiova. Imaginile sunt virale: „Doar e la...
Pro FM
Keith Urban, declarații după despărțirea de Nicole Kidman. Ce mărturisiri a făcut după ce a recunocut că se...
Film Now
Cei mai bogați actori din universul Marvel. Starul care conduce detașat clasamentul
Adevarul
Pachetul 2 de austeritate vine cu noutăți: datornicii la stat nu vor mai putea cumpăra mașini sau case, iar...
Newsweek
Guvernul, anunț despre pensiile militare. Crește vârsta de pensionare, pensia - înghețată. Probleme la salarii
Digi FM
Când se deschide Târgul de Crăciun București în 2025. Cel mai mare va fi în Piata Constituției
Digi World
Dieta Portfolio, regimul care face furori la nivel mondial. Ce este și de ce unele studii spun că reduce...
Digi Animal World
Momentul când un urs apare pe un patinoar, deschis recent pentru localnici: „A vrut să-l încerce pentru noi”...
Film Now
Femeile superbe cu care s-a iubit Leonardo DiCaprio. De ce a fost acuzat că are o "obsesie" pentru iubite cu...
UTV
Ilona Brezoianu a născut. Actrița și soțul ei, Andrei, au un băiețel perfect sănătos