Sari la conținut

Taxa cu care Singapore ține sub control numărul de automobile

Singapore, care duce o veritabilă luptă împotriva folosirii automobilelor în oraș, a decis să investească sume importante în transportul în comun și să controleze numărul șoferilor autorizați să circule în spațiul limitat de care dispune acest stat insular prin impunerea unei taxe de 31.000 de euro pe vehicul, scrie AFP luni, potrivit Agerpres.

A impune fiecărui șofer un "drept de a circula", care crește costul unei berline de gamă medie la peste 50.000 de euro, s-a dovedit o măsură foarte eficientă în acest oraș-stat din Asia de Sud-Est. Circulația din Singapore a devenit relativ fluidă în comparație cu cea din alte metropole din regiune, precum Jakarta și Manilla, unde ambuteiajele sunt uriașe.

Această obligație de a poseda o licență exorbitantă — Certificate of Entitlement (COE) — este totuși dificil sau chiar imposibil de implementat în alte țări, ea fiind specifică pentru Singapore.

Impunerea taxei COE a fost posibilă în această țară deoarece populația sa este obișnuită cu o legislație foarte strictă. Companiile mass-media sunt puternic controlate de stat și infracțiunile sunt sever pedepsite, inclusiv fapte care dau dovadă mai degrabă de lipsă de politețe, precum aruncarea unei hârtii pe jos și realizarea unui desen în graffiti pe fațada unei clădiri.

Totuși, acest model unic de licență este tot mai criticat din cauza ambuteiajelor din orele de vârf și a unei creșteri puternice a prețurilor automobilelor, după ce autoritățile au decis "înghețarea" numărului total de vehicule autorizate să circule. La aceste motive de nemulțumire se adaugă și cele generate de sincopele din transportul în comun.

De șase ori mai scump

Autoritățile ar trebui să facă "o diferență între cei care au nevoie de o mașină pentru muncă sau familie și cei care vor pur și simplu să aibă mai multe mașini pentru a-și demonstra statutul social", a declarat pentru AFP Joel Lee, un tehnician în vârstă de 28 de ani, care pledează pentru un sistem "îmbunătățit și mai just".

În prezent, cumpărarea unei licențe costă aproape 50.000 de dolari Singapore (31.000 de euro), fapt care ridică prețul de cumpărare al unui automobil Toyota Corolla la 114.000 de dolari Singapore (72.000 de euro).

Mașinile pot să ajungă să coste chiar și mai mult de atât, în măsura în care prețul pentru COE variază în funcție de cerere. Astfel, în 2013, licența a atins un nivel maxim de 95.000 de dolari Singapore (60.000 de euro), ridicând prețul aceluiași model de vehicul la 159.000 de dolari Singapore (100.000 de euro) — aproximativ de șase ori mai scump decât prețul din Statele Unite.

Licența este valabilă doi ani, după care trebuie să fie reînnoită. Altfel, mașina va fi scoasă din circulație.

În pofida costului foarte mare pentru o mașină, mulți locuitori din această țară, în care trăiesc numeroși milionari și expatriați foarte bogați, au cel puțin un automobil. Aproximativ 600.000 de vehicule private se află în circulație în arhipelag — un număr ridicat pentru o rețea rutieră limitată.

În plus față de costul licenței, anumite taxe de acces sunt impuse pe anumite drumuri atunci când traficul este dens.

Pentru a atenua aceste măsuri costisitoare, Singapore dispune de o rețea modernă de transport public, conținând linii de metrou, tren și autobuz. Recent, Guvernul a anunțat un plan de 28 de miliarde de dolari Singapore (18 miliarde de euro) pentru a moderniza această rețea și spațiile publice, cu scopul de a-i stimula pe rezidenți să folosească transportul public, biciclete și să meargă pe jos.

Sentimente de frustrare

Însă unii dintre ei nu sunt convinși, așa cum este cazul lui Jason Lin, un pensionar în vârstă de 66 de ani: "Guvernul încearcă să scadă numărul mașinilor din oraș, dar avem o rețea feroviară care nu este prea fiabilă. Și dacă mergi cu autobuzul, îți va lua mult timp, pentru că există multe mașini pe străzi. Poate fi foarte frustrant", a declarat el.

De altfel, Singapore a promovat până de curând achiziționarea de automobile electrice, spre deosebire de Hong Kong — centrul financiar rival—, care a privilegiat transportul în comun. Un serviciu de partajare a vehiculelor electrice va fi lansat în decembrie de BlueSG, o filială a grupului francez Bollore.

Alte orașe de mari dimensiuni au adoptat abordări comparabile cu cele din Singapore pentru a reduce numărul de automobile cu benzină din oraș, precum Londra, grație unui sistem de taxare intraurbană, și Paris, ce impune sistemul circulației alternative în zilele cu poluare atmosferică pronunțată.

Însă experții consideră că este puțin probabil ca instaurarea unei licențe la un preț atât de mare să fie practicată și în alte orașe decât în Singapore, întrucât o astfel de măsură ar fi mult prea riscantă din punct de vedere politic.

"COE nu este prea populară și orice guvern din altă țară care pune în practică acest tip de măsură ar risca să piardă alegerile", a declarat pentru AFP Vivek Vaidya, expert în transporturi la cabinetul de consultanță Frost and Sullivan.

 

Etichete: Singapore , taxa auto , taxa auto singapore , jason lin

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale