Sari la conținut

Cum a trecut Europa de la scepticism la optimism

Europa a sărit dintr-o extremă într-alta. În numai câteva luni, Uniunea a ieşit din umbra partidelor euro-sceptice şi, cel mai important, pare să fi găsit energia să-şi pună economia la punct. Impulsul lui Macron, de a liberaliza puţin piaţa muncii şi de a micşora statul tocmai în Franţa, a adus un val de optimism în toată Uniunea. Companiile se gândesc să investească, să se extindă şi să facă achiziţii. A fost nevoie numai de alegeri cheie pentru a schimba total sentimentul economic însă dacă personajele care inspira tot acest optimism nu livrează, pendularea înapoi la pesimism s-ar putea să fie la fel de bruscă.

Europa și-a schimbat norocul în doar câteva luni. Imaginea economiei leneşe şi a blocajului politic a făcut loc dorinţei de reformă. Economiile zonei euro cresc aproape de două ori mai repede decât Statele Unite, iar optimismul între oamenii de afaceri este la maximul ultimilor şase ani.

A fost nevoie doar de combaterea euro-scepticilor la urne şi de venirea unei puteri aparent reformatoare în Franţa pentru ca firmele să intre într-o nouă logică.

Citat de The Economist, preşedintele Engie şi Suez, spune că şefii de companii au acum motive să spere că în câteva luni a doua cea mai mare economie a zonei euro va ieşi din blocaj. Macron a promis liberalizarea pieţei muncii, scăderea taxelor şi susţinerea antreprenoriatului şi are spaţiul politic ca tot ce a propus să se şi materializeze. Aici e marele potenţial de schimbare, dar totodată şi marea şansă ca Macron să dezamăgească.

Pentru moment companiile reacţionează la stimuli. Toate speranţele sunt legate de Macron şi de Merkel, la rândul ei bine poziţionată să-şi câştige un nou mandat la alegerile din toamnă.

Forţele care acţionează spre o mai mare integrare se simt nu doar în politică, ci şi-n economie. 60% dintre companii vor mai multă Europă şi mai puţine graniţe. Iar Bruxellesul pare interesat să grăbească formarea pieţei unice europene şi desenează deja precursori ai armatei comune, o iniţiativă pentru care industria militară se pregăteşte deja să investească.

Creşterea încrederii se reflectă inclusiv în apetitul pentru tranzacţii. Încă din primele trei luni ale anului numărul fuziunilor şi achiziţiilor cu firme europene a urcat cu mai bine de o treime faţă de nivelul din aceeaşi perioadă a anului trecut.

Spania e aproape să-şi bifeze cea mai mare fuziune din ultimii zece ani iar în Franţa ideea vânzării băncilor către străini pare să aibă din ce în ce mai multă susţinere, deşi până acum era exclusă. De la naţionalism se trece la deschidere. O deschidere care vine cu oportunităţi.

Schimbarea de atitudine se simte şi-n Germania. Sondajele Camerei de comerţ de acolo arată că entuziasmul în rândul companiilor este mai mare ca oricând. Şi totuşi, pentru ca firmele să se maturizeze într-o Europă unită, să devină campioni regionali de dimensiunea firmelor americane, e nevoie de o piaţă cu adevărat unică. Iar pentru asta va fi nevoie ca ţările să lucreze împreună, ceea ce până acum în momentele cheie nu s-a întâmplat.

 

 

Etichete: Angela Merkel , alegeri franta , emmanuel macron , partide eurosceptice

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale