Premieră post-Brexit. Cum au nimerit francezii scorul la prezidenţiale

Data actualizării: Data publicării:
Presidential Candidate Emmanuel Macron Hosts A Meeting At Parc Des Expositions In Paris
Foto: Gulliver/GettyImages

„Sunt sondajele franceze pur şi simplu mai deştepte?”, se întreabă Politico, într-un material în care observă că turul întâi al prezidenţialelor din Franţa a mai marcat o premieră: sondajele au ghicit rezultatul.

Presidential Candidate Emmanuel Macron Hosts A Meeting At Parc Des Expositions In Paris
Foto: Gulliver/GettyImages

Francezii au reuşit într-un domeniu în care au eşuat recent şi britanicii, şi americanii. Primii, atunci când a fost vorba de votul privind statutul de membru UE, iar ceilalţi în cazul deznodământului cursei Clinton-Trump.

Potrivit Politico, institutele de sondare a opiniei publice din Franţa atribuie acest succes unor mai bune modelări demografice, în principal faptului că s-au concentrat pe câteva categorii-cheie de alegători: cei care votau prima oară, oamenii în vârstă, cei cu educaţie mai scăzută şi votanţii din mediul rural.

Motivul? În cazul lor, acoperirea internetului este mai slabă, fapt pentru care preferinţele acestor oameni tind să treacă pe sub radar.

O altă lovitură dată de specialiştii francezi în sondarea opiniei publice a constituit-o prezenţa la vot, anticipând, corect, că ratele de absenteism vor fi mai mici decât la precedentul scrutin prezidenţial.

„Am observat că unele categorii de votanţi tind să nu răspundă întrebărilor din sondaje: cei cu vârste între 18 şi 24 de ani, cei de peste 75 de ani, locuitorii din mediul rural, alegătorii cu venituri mai reduse. Am compensat statistic acolo unde ştiam că vom primi mai puţine răspunsuri”, explică Jean-Daniel Lévy, directorul institutului Harris Interactive, citat de Politico.

Următorul test, mai notează publicaţia online, vine pe 7 mai, adică în turul doi al prezidenţialelor.

Provocarea cea mare? Anticiparea ratelor de absenteism: Câţi suporteri ai conservatorului

François Fillon şi ai candidatului de extremă-stânga Jean-Luc Mélenchon — care împreună reprezintă aproape 40% din voturile date în turul întâi – vor sta acasă sau vor vota pentru Emmanuel Macron ori Marine Le Pen.

Ce au făcut, concret?

În cazul estimărilor privind prezenţa la vot, un rol major l-a jucat capacitatea de ajustare a datelor. Cu doar câteva săptămâni înaintea scrutinului, sondajele preziceau o prezenţă de 65%, mult sub media istorică. Însă pe măsură ce se apropia ziua primul tur, sondajele au reuşit să surprindă cu acurateţe creşterea mobilizării, reactualizând estimarea la 70%, apoi la 75 de procente. Adică, foarte aproape de prezenţa înregistrată oficial, 77%.

În acelaşi timp, experţii francezi au reuşit să capteze corect modificările şi impactul în rândul opiniei publice al unor ştiri politice.

Astfel, arată Politico, a fost surprins faptul că Mélenchon l-a devansat pe Hamon după o dezbatere televizată, la fel cum a fost luată în calcul şi infuzia puternică de care s-a bucurat emmanuel Macron după ce centristul François Bayrou s-a alăturat campaniei sale.

Nu în ultimul rând, s-a reuşit fotografierea declinului lui Le Pen, care la începutul anului era creditată cu 28% în primul tur.

Vineri, ultima zi în care rezultatele cercetărilor mai puteau fi publicate, principalele sondaje dădeau, în medie, următoarele cifre: Macron cu 23-24%, Le Pen cu 22-23%, Fillon cu 19-21%, iar Mélenchon între 18 şi 19.5 procente. Rezultatele oficiale, prezentate de Ministerul de Interne, arătau următoarea situaţie: Macron 24.01%, Le Pen 21.3%, Fillon 20.01%, Mélenchon 19.58%.

În acest context, numeroşi comentatori au afirmat că adevăratul câştigător al primei runde nu au fost nici Macron, nici Le Pen, ci experţii în sondaje.

Ce s-a învăţat în ultimul an

Potrivit lui Jocelyn Evans, de la Universitatea din Leeds, specialiştii francezi au studiat greşelile făcute la alegerile prezidenţiale din Statele Unite, când sprijinul pentru Donald Trump a fost dramatic subestimat. „În timp ce institutele de sondare au fost destul de bine pe fază în privinţa votului popular, acestea au eşuat în a surprinde sprijinul în creştere pentru Trump în zonele cu o acoperire mai slabă a internetului sau cele în care mulţi oameni păreau indecişi”, adaugă Evans, citată de Politico.

La referendumul pe marginea Brexit, sondajele au fost alterate de estimări inexacte ale prezenţei la vot în anumite zone favorabile ieşirii Marii Britanii din Uniunea Europeană.

Cercetările, scrie Politico, nu au anticipat o participare atât de pronunţată a segmentului de populaţie cu o educaţie mai scăzută. Totodată, predicţiile eronate în privinţa victoriei taberei „Remain” a venit după citirea greşită a intenţiilor de vot şi înainte de alegerile generale din 2015, când în locul unei lupte strânse între Laburişti şi Conservatori am asistat la o victorie clară a celor din urmă.

Dar şi francezii ai făcut greşeli. Chiar recent

Totuşi, sondajele din Franţa au dat şi greş, iar asta chiar recente, chiar în competiţiile legate de prezidenialele 2017. E vorba aici de primarele organizate în cele două mari formaţiuni de pe stânga şi de pe dreapta - Partidul Socialist şi Republicanii.

În cazul socialiştilor, institutele au eşuat în a anticipa cât de mare va fi diferenţa dintre Benoît Hamon şi Manuel Valls, în favoarea celui dintâi. În cazul celălalt, nimeni nu a prezis, până în ultimul moment, ascensiunea lui François Fillon. Erorile de atunci au fost puse pe seama numărului mic de participanţi la scrutin, dar şi pe faptul că sondajele nu s-au putut concentra pe doar pe votanţii de drapta sau de stânga, întrucât primarele au fost deschise pentru toată lumea.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate