Prima țară din lume în care transportul public va fi gratuit. Ce se ascunde în spatele măsurii fără precedent

Data actualizării: Data publicării:
Centrul vechi din Luxemburg
Luxemburg va deveni în 2020 prima țară din lume în care transportul public este gratuit

De la 1 martie 2020, transportul public din Luxemburg va fi gratuit. Locuitorii nu vor mai plăti nimic pentru a merge cu trenurile, autobuzele sau tramvaiele care traversează țara cu cel mai mare PIB din Europa, scrie BBC News.

Luxemburg
Luxemburg va deveni în 2020 prima țară din lume în care transportul public este gratuit

De gratuitate vor beneficia cei aproximativ 602.000 de rezidenți, precum și 175.000 de persoane care fac naveta traversând granița, dar și în jur 1,2 milioane de turiști care vizitează anual Luxemburgul.

În ultimele patru decenii, populația Luxemburgului a crescut cu aproape 240.000 de persoane. Forța de muncă a crescut de la 161.000, în 1998, la 427.000 în 2018, alimentată în mare parte de angajații care locuiesc în Belgia, Franța sau Germania, dar fac naveta și lucrează în Luxemburg.

Pe de altă parte, Luxemburgul are cel mai mare număr de mașini pe cap de locuitor din Uniunea Europeană, incluzând și companiile de firmă folosite de non-rezidenții navetiști. Peste 60% dintre angajați ajung cu mașina la serviciu, în timp ce doar 19% folosesc transportul în comun. Din acest motiv, ambuteiajele au devenit una dintre principalele probleme ale Luxemburgului.

Cu toate acestea, nu eliberarea traficului și protejarea mediului au fost principalii factori din spatele inițiativei pentru transport gratuit, a afirmat ministrul François Bausch.

„Este în primul rând o măsură socială. Obiectivul este să stopăm adâncirea faliei dintre bogați și săraci. Pentru oamenii cu salarii mici, cheltuielile cu transportul contează. Deci, este mai ușor să facem transportul public gratuit pentru toată lumea”, a spus Bausch.

Luxemburgul este una dintre cele mai bogate țări ale Europei. Are cel mai mare salariu mediu anual din toate statele membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. Însă nivelul sarăciei este în creștere. Aproximativ 10% din populație trăiește cu 1.011 euro pe lună, o sumă mică pentru costurile ridicate ale traiului din Luxemburg, iar 13% dintre muncitori și aproape 10% dintre pensionari sunt în pragul sărăciei.

Transportul public gratuit este doar una dintre măsurile sociale pe care guvernul învestit recent încearcă să le treacă în 2019. Celelalte măsuri includ creșterea salariului minim pe economie, ajustarea pensiilor, precum și ajutoare financiare pentru studenții la facultate.

„Transportul public gratuit este o idee grozavă. Alături de creșterea salariului minim pe economie, îi va ajuta pe oamenii cu salarii mici, ca mine, să se descurce mai bine”, spune M’Barek Rabii. Divorțat, cu un copil de 12 ani în grijă, bărbatul câștigă 1.770 euro salariu net pe lună. Chiria îl costă însă 900 de euro, iar 50 de euro dă pe transportul în comun, lunar. Să cumpere un abonament sezonier l-ar costa 400 de euro, o sumă pe care nu și-o permite.

Luxemburgul va trebui însă să îi convingă pe șoferi să utilizeze transportul în comun, pe care mulți îl văd drept complicat și inconvenabil. Provocarea este și mai mare când vorbim despre cei care au salarii confortabile, care invocă rapiditatea și confortul mașinilor când vine vorba de a ajunge la serviciu.

Guvernul plănuiește să investească în infrastructura transportului în comun: modernizarea liniilor de cale ferată, conexiuni mai bune cu liniile de transport în cazul navetiștilor, precum și conexiuni mai bune între trenuri-tramvaie-autobuze. Proiectul de mobilitate Modu 2.0 va costa guvernul 2,2 miliarde de euro, bani care vor fi alocați până în 2023.

 

 

 

 

 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri