Un fost manager Boeing spune că avioanele 737 Max au primit dreptul de a zbura din nou "prea devreme"

Data publicării:
Echipajele de salvare recuperează resturile epavei avionului Ethiopian Airlines prăbușit duminică
Avionul Ethiopian Airlines prăbușit era un model nou de Boeing 737 MAX 8 | Foto: Agerpres

Un fost manager al fabricii Boeing din Seattle, unde se produc aeronavele 737 Max, a ridicat noi semne de întrebare asupra siguranței aeronavei, informează BBC.

Modelul 737 Max, menținut la sol după două accidente aviatice soldat cu 346 de morți, a primit deja dreptul de zbura din nou în SUA și Brazilia, urmând să fie aprobat și în Europa săptămâna aceasta.

Într-un raport, Ed Pierson susține că trebuie făcute urgent verificări asupra problemelor electrice ale aeronavei și asupra calității producției de la fabrică.

Autoritățile din SUA și Europa insistă că verificările au fost temeinice și că aeronava Boeing 737 Max este sigură.

În raportul său, Pierson susține că autoritățile au ignorat numeroși factori despre care el crede că au avut un rol direct în producerea accidentelor.

Pierson leagă acești factori de condițiile de producție din acea perioadă de la fabrica din Renton, în apropiere de Seattle. Boeing a anunțat că aceste acuzații sunt nefondate.

Fostul manager spune pe parcursul anului 2018 fabrica Boeing era într-o stare haotică

Zborul Lion Air JT610 s-a prăbușit în mare, lângă Indonezia, în octombrie 2018. Cinci luni mai târziu, zborul Ethiopian Airlines ET 302 s-a prăbușit la două minute de la decolare, lângă capitala Addis Ababa.

Anchetatorii au concluzionat că ambele accidente au fost declanșate de un singur senzor defect, care trimitea date eronate unui sistem de zbor. Acest sistem înclina mereu botul aeronavei în jos, în timp ce piloții încercau să urce. În final, ambele aeronave au fost împinse într-un picaj necontrolat.

Eforturile de a face aeronava Boeing 737 Max sigură s-au concentrat pe reconfigurarea acestui sistem și asigurarea că nu va mai fi declanșat de către un singur senzor defect.

Pentru Ed Pierson, aceste modificări nu au fost suficiente. Pierson, veteran al armatei SUA, a avut un rol important pe linia de producție a avioanelor 737 între 2015 și 2018, și a fost martor în audierile din Congresul SUA.

Pierson le-a spus parlamentarilor americani că devenise îngrijorat în privința condițiilor din fabrică și că le spusese șefilor că ar ezita dacă ar trebui să zboare alături de familia sa într-un avion Boeing.

El a mai mărturisit că pe parcursul anului 2018 fabrica Boeing era într-o stare haotică și disfuncțională, susținând că muncitorii erau presați de conducere să contruiască avioane cât de repede se putea.

Acum, Pierson este îngrijorat că aceste probleme au fost trecute cu vederea în graba de a readuce Boeing 737 Max în aer.

Raportul său se leagă de informații din investigațiile oficiale. Pierson susține că ambele aeronave prăbușite au suferit de ceea ce el crede că a fost probleme de producție, încă din prima zi de operare. Aceste probleme includeau erori ale sistemelor de zbor și anomalii electrice care s-au petrecut cu câteva zile și săptămâni înaintea accidentelor.

Pierson crede că acestea au fost simptome ale unor defecte în sistemul electric al aeronavei, care ar fi putut contribui la declanșarea eronată a sistemului considerat vinovat de prăbușirea aeronavelor. Totodată, Pierson subliniază că erorile unor senzori au contribuit la ambele prăbușiri și se întreabă de ce au apărut aceste probleme la avioane noi.

Pierson spune că toate semnele fac trimitere la fabrica unde aeronavele au fost produse și că posibilitatea ca defectele de producție să fi contribuit la accidente nu a fost verificată de autorități. Fostul manager Boeing susține că ar putea urma noi tragedii în care să fie implicate avioane 737 Max, sau chiar versiunea precedentă de Boeing 737.

Căpitanul "Sully" îl susține pe Pierson

Îngrijorările lui Ed Pierson sunt susținute de Chesley Sullenberger, cunoscut drept "Sully", unul dintre piloții care au reușit să aterizeze în siguranță un avion Airbus rămas fără propulsie pe râul Hudson din Manhattan, în 2009. Sullenberger este și el de părere că modificările aduse modelului 737 Max nu sunt suficiente.

Pilotul crede că sunt necesare modificări la sistemele de avertizare de la bord, care au fost preluat de la o versiune anterioară de 737 și nu sunt "la zi".

Administraţia Federală a Aviaţiei din SUA (FAA) insistă că a aprobat reîntoarcerea modelului 737 Max în aer "după o verificare amănunțită".

Potrivit FAA, "nicio investigație asupra prăbușirilor celor două aeronave nu a găsit dovezi care să demonstreze că un defect de fabricație ar fi jucat vreun rol" și "fiecare aeronavă care părăsește fabrica este inspectată de FAA înainte să fie livrată".

Compania Boeing nu a comentat acuzațiile lui Pierson, dar a descris orice sugestie că ar exista o legătură între condițiile de la Renton și cele două accidente ca fiind "complet nefondate", subliniind că nicio anchetă efectuată de autorități nu a găsit nicio legătură.

Editor : V.M.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri