Va mai zbura cel mai mare avion din lume, distrus de ruși în Ucraina? În ce condiții ar fi posibil și cât ar costa

Data actualizării: Data publicării:
Epava AN-225 Mriya pe aeroportul Hostomel
Epava AN-225 Mriya pe aeroportul Hostomel. Foto: Profimedia

Imaginile epavei celui mai mare avion din lume, Antonov AN-225, lovit de rachete rusești la începutul războiului din Ucraina, au făcut înconjurul lumii. Autoritățile ucrainene se gândesc să-l facă să zboare din nou, dar nu va fi nici ușor, nici ieftin, relatează CNN.

Construit în anii 1980 pentru a transporta navete spațiale sovietice, avionul a căpătat o a doua viață după Războiul Rece, ca cel mai mare avion cargo din lume. A fost însă distrus la sfârșitul lunii februarie când rușii au atacat aerodromul Hostomel, din apropiere de Kiev.

Visul nu va muri niciodată”, a scris pe Twitter compania Antonov, făcând aluzie la porecla avionului, „Mriya”, adică vis în ucraineană. Solidaritatea s-a revărsat din toate colțurile lumii.

Dar poate AN-225 să zboare din nou? Pentru a răspunde la această întrebare, e nevoie în primul rând de o evaluare a pagubelor suferite de aeronavă.

Jurnalistul CNN Vasco Cotovio a văzut epava de aproape când a vizitat aerodromul Hostomel, la începutul lunii aprilie.

„Hostomel a fost scena unor lupte intense între forțele ruse și ucrainene încă de la începutul războiului”, spune el.

Forțele Moscovei au încercat să cucerească aerodromul pentru a-l folosi ca poziție de operare, pentru a aduce cu avionul mai multe unități terestre. Pentru a reuși acest lucru, au lansat un asalt aerian cu elicoptere. La început păreau să aibă succes, dar reacția ucraineană a fost foarte rapidă, lovind aerodromul pentru a împiedica aterizarea avioanelor rusești”, spune el.

Avionul a fost însă grav avariat.

Partea din față a avionului a fost complet distrusă, pare să fi fost nimerit direct de o lovitură de artilerie. În plus, aripile și unele dintre motoare au fost avariate grav. Coada are doar câteva găuri cauzate fie de schije, fie de gloanțe”, spune Cotovio.

„Dacă partea din față nu ar fi fost lovită direct, AN-225 putea fi reparat”, adaugă el.

Andrii Sovenko, inginer și expert în aviație din Kiev, care lucrează pentru compania Antonov din 1987, a întocmit o listă detaliată a avariilor, analizând un număr mare de înregistrări video și imagini cu epava.

El confirmă că secțiunea centrală a fuzelajului și botul avionului, inclusiv cabina de pilotaj și compartimentele de odihnă ale echipajului, sunt distruse, dar spune că principala problemă este că sistemele și echipamentele de bord ale avionului au fost lovite.

„Refacerea lor va fi cea mai grea, pentru că majoritatea sistemelor electrice, pompelor și filtrelor utilizate pe AN-225 sunt din anii 1980. Pur și simplu nu se mai fabrică, așa că este puțin probabil să poată fi restaurate exact așa cum au fost”, spune el.

Dar nu toate veștile sunt proaste. Porțiuni din aripi, inclusiv suprafețe aerodinamice, cum ar fi flapsurile și eleroanele, par să fi suferit pagube minore și ar putea fi recuperate. Majoritatea celor șase motoare par, de asemenea, intacte, iar întreaga secțiune din coada avionului este într-o stare acceptabilă.

Nu se poate vorbi despre repararea sau restaurarea acestei aeronave. Putem vorbi doar despre construcția unui alt Mriya, folosind componente care pot fi salvate din epavă și combinându-le cu cele care au fost produse în anii 1980 pentru construirea unui al doilea avion”, a spus Sovenko.

El se referă la a doua structură AN-225 pe care Antonov a păstrat-o până astăzi într-un atelier mare din Kiev. Planul inițial era de a construi două AN-225, dar nu a fost dus la capăt.

Dar, chiar și așa, nu există toate componentele necesare.

„Va fi imposibil să construim exact aceeași aeronavă, cu același design și echipament”, spune Sovenko. Antonov se va confrunta astfel cu două obstacole: în primul rând trebuie să facă în așa fel încât componentele noi și cele vechi să se potrivească, iar apoi să treacă prin procesul de recertificare a aeronavei.

Fabricarea unui nou avion cu siguranță nu va fi ieftină, dar este greu de stabilit cu exactitate cât ar costa. Ukrinform, agenția națională de știri ucraineană, a vehiculat suma de 3 miliarde de dolari. Dar în 2018, Antonov estimat că finalizarea celei de-a doua aeronave ar costa până la 350 de milioane de dolari.

„Nu se știe nimic sigur în acest moment. Costul depinde de cât de grav avariate sunt părțile actualei aeronave, precum și de câte modificări și echipamente noi vor fi necesare. O mare parte a costurilor va depinde de numărul de teste de certificare considerat necesar. Dar cred că suma finală va fi de ordinul sutelor de milioane de dolari, nu de miliarde”, spune inginerul.

Editor : M.B.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri