ANALIZĂ Când vom zbura cu mașinile și cum va arăta transportul peste 20 de ani

Catalin Varzaru
autostrada viitorului getty
foto GettyImages

Zborul cu automobilul personal ar putea deveni realitate. Ar însemna o altă eră în transport, mai ales în cel urban supraaglomerat. Pentru început, deasupra capetelor noastre va fi destulă liniște, pentru că nu oricine își va permite o asemenea mașinărie. Câțiva excentrici, câțiva oameni de afaceri grăbiți și potenți financiar. Apoi vor apărea din ce în ce mai multe, pentru că principalii clienți ai constructurilor de mașini zburătoare vor fi companiile de taximetrie ridicate pe baza ride-sharing-ului. Cu timpul însă, ambuteiajul de pe șoselele urbelor s-ar putea muta deasupra noastră. Și, ca în filmele SF, vor exista adevărate magistrale pentru circulația aeriană.

De la vis la realitate mai sunt, însă, câțiva pași majori de făcut. Unii sunt de natură tehnică.

De pildă, într-o epocă dominată de Green Deal și mașini electrice, nu se vor mai dezvolta proiecte care au la bază combustibili clasici, așa că se va ajunge la eterna problemă a bateriilor.

Apoi, există un vid legislativ și de siguranță aeriană dedicată. Și poate cel mai important, convingerea populației să accepte acest nou tip de transport, în care pe cer vor apărea practic giga-dronele cu oameni.

Mașini zburătoare există deja, în marea lor majoritate, în fază de prototip. La acest moment, nu mai puțin de 15 producători mari sau mici au pregătite modele care să survoleze spațiul aerian.

AeroMobilul slovac

CA - Présentation de la voiture volante "Aeromobil 4.0&quot
Foto Claudia Albuquerque / Bestimage / Profimedia

Prima dată am dat cu ochii de o mașină zburătoare la Salonul Auto de la Frankfurt din 2018. În spatele standului unde se lansa noul Duster, o micuță companie slovacă expunea AeroMobil în versiunea 4.0 Stol.

O mașină de şase metri lungime și o greutate de 450 de kg capabilă să ruleze atât pe șosea cât și în spațiul aerian. Primele teste reușite au fost făcute în 2014, iar la finalul lui 2018, compania aplicase la Agenția Europeană pentru siguranța transportului aerian în scopul obținerii atestatului de zbor.

În plan, există intenția de a lansa Aeromobil pe piața comercială în acest an. Pentru a decola, mașina are nevoie de o pistă de cel puțin 595 de metri.

Viteza maximă atinsă în aer este de 360 km/h, iar autonomia este estimată la 700 de kilometri. Consumul ar fi de 7,5 litri/100 de km, combustibil bazat pe hidrocarburi.

Pentru conducerea aeromobilului este nevoie şi de atestat de pilot, carnetul de şofer nefiind suficient. Preţul estimat este de 1,2 milioane de euro.

Compania slovacă a dat deja startul la precomenzi. Din 2025 plănuiește să lanseze versiunea 5.0 care schimbă filozofia de zbor, de la avionul clasic, la VTOL (vertical take-off and landing), adică la aeronave cu decolare pe verticală.

Acesta este un exemplu de dezvoltator independent care se bazează pe diverse granturi pentru dezvoltarea unor mijloace alternative de transport. Însă bătălia pentru o industrie care este estimată la nivelul a 32 de miliarde de dolari până în 2035 se dă între marii actori.

Proiectul Porsche - Boeing

Porsche și Boeing au semnat un parteneriat care are ca scop realizarea unei mașini zburătoare care ar urma să coste circa 1,3 milioane de dolari.

Este mai mult vorba despre drone zburătoare, pentru că acesta este principiul care a înlocuit varianta "clasică", este un model electric, este autonomă și poate fi folosită fără pilot.

Din definiție se poate observa că există multe obstacole tehnice și legislative care ar urma să fie depășite pentru ca Boeing NeXt să devină realitate.

Vorbim despre mișcare autonomă, bazată pe decizii luate de computer, în spațiu aerian restrâns și plin de obstacole. Pentru a avea o dronă autonomă va trebui însă ca pe străzi aceste tipuri de automobile să circule fără probleme.

Bosch estimează că automobilele bazate pe sisteme care vor prelua complet rolul șoferului ar putea fi întâlnite pe străzi peste cinci ani.

Constructorii germani susțin că dețin toate resursele tehnice pentru a lansa un vehicul 100% autonom, fiind nevoie doar de o perioadă de testare a tehnologiei.

Asta se întâmplă după ce o mașină Uber a produs un accident mortal în martie 2018 pe străzile din statul american Arizona. Au trebuit aproape doi ani ca gigantul specializat în raide-sharing să reprimească licență pentru a testa din nou autonomia în condiții de trafic. Și doar în condițiile asistenței permanente din partea unui șofer.

Apoi se pune problema comunicării permanente printr-un flux gigantic de date. Și asta presupune rețele 5G cu acoperire mare capabile să transmite informații cu rapiditate.

Infrastructură dedicată

Există și obstacolul infrastructurii. Pentru a folosi mașini zburătoare care pot circula și pe străzi și prin aer este necesară pistă de aerodrom.

Pentru VTOL vor fi necesare platforme speciale tip heliodrom. Și constructorii noilor clădiri emblematice s-au gândit deja la așa ceva.

De exemplu, în SUA, anul acesta, va fi inaugurat turnul Paramount Miami World Center. Imobilul de 600 de milioane, care are 60 de etaje, va fi prevăzut cu o platformă specială care să permite aterizarea și decolarea VTOL-uri.

Dar poate cea mai mare problemă în viitoarea industrie a autovehiculelor zburătoare va fi cea a acumulatorilor.

Accelerata dezvoltarea a automobilelor electrice va duce la investirea unor sume enrome pentru dezvoltarea unor baterii cât mai eficiente. Și de asta are nevoie și industria automobilelor zburătoare.

Pentru că tehnologia acutală în materie de acumulatori nu este prea ofertantă din punct de vedere al eficienței. "Cel mai bun lucru pe care industria l-a văzut până acum cu un vehicul cu drone electrice care poate zbura 20 de minute.

Acest lucru îl face un avion inutilizabil, deoarece trebuie să aibă o capacitate de rezervă de jumătate de oră. Avem niște perspective mari, dar trebuie să urmărim cum avansează tehnologia putea oferi cu adevărat un termen de așteptare realist", a spus Mark Jennings-Bates, vicepreședinte al companiei PAL-V.

Și are dreptate. Cum ar fi să vezi că, în timp ce zbori, îți scade brusc autonomia pentru că drona ta a fost lovită de un curent rece care a redus temperatura și a afectat astfel capacitatea acumulatorilor.

Ce zboară acum

Dubai police set to get hoverbikes
Foto Hoversurf.com/MEGA / The Mega Agency / Profimedia

Gigantul UBER în schimb dă ca sigur construirea, împreună cu Boeing, a unor taxiuri aeriene revoluționare și avansează și un termen: 2023. „Uber Copters” va oferi zboruri cu elicopterul de 200 de dolari în New York, se laudă compania.

Modelul S ar avea o autonomie de 265 mile la o singură reîncărcare. Totuși, aceea baterie ar trebui să fie mult mai mare pentru a alimenta o mașină care zboară cu mai mulți pasageri și ar trebui să fie mult mai ușoară pentru a coborî cu ușurință, au spus specialiștii care sunt sceptici cu privire la planul UBER.

Ce funcționează totuși la această oră în regim de exploatare permanentă sunt motociclete ușoare care pot zbura 10-25 de minute cu un singur pilot, în funcție de greutate și condițiile meteorologice și sunt folosite de polițiștii din Dubai. Vehiculele costă 150.000 de dolari, au o autonomie de 300 de km și o viteză de 250km/h și sunt în exploatare de anul trecut.

Cea mai ieftină zburătoare

Terrafugia Flying Cars
Foto pbc / Mavrixphoto / Profimedia

Dincolo de vehiculele zburătoare care aduc mai mult a minielicoptere decât a mașini, există câteva start-up-uri care se ocupă cu sârg de mașinile zburătoare.

Terrafugia ar fi cea mai accesibilă variantă. Și-a început primul zbor încă din 2009, dar mica companie care avea patentul a fost cumpărată de gigantul chinez Geely care mai deține, printre multe altele, Volvo, Lotus și o participație de 10% la Mercedes-Benz.

Terrafugia este un hibrid alimentat pe benzină și baterii care are roțile și aripile retractabile astfel încât să poate fi băgată în garajul mașinii, dar să fie folosită și pe autostradă.

Prețul este cel care ar putea face din Terrafugia Transition o afacere de succes similară cu cea lansată de Elon Musk, pentru că s-a vehiculat suma de 280.000 de euro pentru un exemplar din mașina zburătoare.

În privința performanțelor, Terrafugia de acum are o autonomie de 644 de km cu 76 de litri de benzină.

Viteza maximă este de 161 de km/h iar plafonul maxim de zbor este de 2743 de metri.

Mașina are 2 locuri și o capacitate de încărcare de 227 kg. Dar asta e varianta pe care firma americană a vândut-o chinezilor. Pentru că mașina care ar urma să fie utilizată pe scară largă se numește Terrafugia TF-X.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate