Mașina scumpă îl face agresiv pe șofer sau șoferii agresivi aleg anumite mașini? O întrebare veche și-a găsit răspuns

mercedes bmw

Un studiu realizat la Universitatea din Helsinki și-a propus să stabilească dacă mașina îl face agresiv pe șoferul din spatele volanului sau dacă anumiți oameni sunt atrași de anumite mașini, dar și predispuși să încalce mai des regulile de circulație.

Jan-Erik Lönnqvist, profesor de psihologie socială la Universitatea din Helsinki, a făcut în trafic aceleași observații ca și alți șoferi: posesorii de modele germane premium par să încalce mai des regulile în trafic și să conducă neatent.

"Am observat că cei predispuși să treacă pe culoarea roșie a semaforului, să nu cedeze prioritate pietonilor și să conducă neatent sau cu viteză mare sunt ce care dețin mașini germane cu mulți cai-putere", spune Lönnqvist, membru al Școlii suedeze de științe sociale de la Universitatea din Helsinki.

Studiile anterioare au confirmat că șoferii mașinilor scumpe au șanse mai mari să încalce regulile de circulație. Acest fenomen a fost atribuit efectului bogăției asupra oamenilor, care tinde să îi corupă, ducând la cheltuieli exagerate sau comportament nepotrivit în numeroase situații.

Lönnqvist a abordat problema din alt unghi, încercând să afle dacă există un anumit tip de oameni care este atras de mașinile premium indiferent de situația lor financiară, dar și tentința de a încălca regulile de circulație.

Pentru a obține răspunsuri, cercetătorii au efecuat un sondaj asupra posesorilor finlandezi de mașini. Aproape 1.900 de posesori de mașini au răspuns la întrebari despre mașina lor, obiceiurile de consum, stare financiară, dar și despre trăsături de personalitate.

Răspunsurile au fost analizate prin Modelul celor Cinci Factori, cel mai utilizat cadru pentru a stabili trăsăturile comportamentale.

Concluziile au fost clare: oamenii egoiști, certăreți, încăpățânați, dezagreabil și care nu empetizează cu alți oameni sunt predispuși să cumpere o mașină rapidă premium, precum Audi, BMW sau Mercedes.

"Aceste trăsături de personalitate explică dorința de a deținute produse de lux, iar aceleași trăsături explică de ce asemenea oameni încalcă regulile de circulație mai des decât alții", spune Lönnqvist.

El a subliniat că banii sunt necesari pentru a obține asemenea produse de lux, de aceea aceste modele tind să fie văzute în posesia oamenilor bogați. "Însă am descoperit și că cei cu personalitate mai dezagreabilă sunt mult mai atrași de mașinile de lux. Aceștia sunt oamenii care se consideră superiori și fac tot posibilul să arate asta celorlalți", adaugă profesorul Lönnqvist.

O descoperire neașteptată

Un rezultat neașteptat al studiului a fost că și persoanele conștiincioase sunt atrase de mașinile premium. Oamenii care au acest tip de personalitate sunt, de obicei, respectuoase, ambițioase, bine organizate și de încredere. Au grijă de ei și de starea lor de sănătate și de obicei au rezultate bune la locul de muncă.

"Legătura se poate explica prin importanța pe care o atribuie produselor de calitate. Toate mărcile de mașini au o imagine specifică și conducând o mașină fiabilă ei lansează mesajul că ei însăși sunt de încredere", explică Lönnqvist .

Legătura dintre oamenii conștiincioși și interesul pentru mașini premium a fost descoperit atât la bărbați, cât și la femei. În schimb, legătura dintre oamenii egoiști și atracția pentru mașini de lux s-a manifestat doar la bărbați, nu și în rândul femeilor.

Puțini cercetători au studiat consumul de bunuri de lux folosind Modelul celor Cinci Factori, însă Lönnqvist este de părere că studii ulterioare ar putea ajuta la înțelegerea acestui fenomen.

Editor web: V.M.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate