Mașina scumpă îl face agresiv pe șofer sau șoferii agresivi aleg anumite mașini? O întrebare veche și-a găsit răspuns

Data actualizării: Data publicării:
mercedes bmw

Un studiu realizat la Universitatea din Helsinki și-a propus să stabilească dacă mașina îl face agresiv pe șoferul din spatele volanului sau dacă anumiți oameni sunt atrași de anumite mașini, dar și predispuși să încalce mai des regulile de circulație.

Jan-Erik Lönnqvist, profesor de psihologie socială la Universitatea din Helsinki, a făcut în trafic aceleași observații ca și alți șoferi: posesorii de modele germane premium par să încalce mai des regulile în trafic și să conducă neatent.

"Am observat că cei predispuși să treacă pe culoarea roșie a semaforului, să nu cedeze prioritate pietonilor și să conducă neatent sau cu viteză mare sunt ce care dețin mașini germane cu mulți cai-putere", spune Lönnqvist, membru al Școlii suedeze de științe sociale de la Universitatea din Helsinki.

Studiile anterioare au confirmat că șoferii mașinilor scumpe au șanse mai mari să încalce regulile de circulație. Acest fenomen a fost atribuit efectului bogăției asupra oamenilor, care tinde să îi corupă, ducând la cheltuieli exagerate sau comportament nepotrivit în numeroase situații.

Lönnqvist a abordat problema din alt unghi, încercând să afle dacă există un anumit tip de oameni care este atras de mașinile premium indiferent de situația lor financiară, dar și tentința de a încălca regulile de circulație.

Pentru a obține răspunsuri, cercetătorii au efecuat un sondaj asupra posesorilor finlandezi de mașini. Aproape 1.900 de posesori de mașini au răspuns la întrebari despre mașina lor, obiceiurile de consum, stare financiară, dar și despre trăsături de personalitate.

Răspunsurile au fost analizate prin Modelul celor Cinci Factori, cel mai utilizat cadru pentru a stabili trăsăturile comportamentale.

Concluziile au fost clare: oamenii egoiști, certăreți, încăpățânați, dezagreabil și care nu empetizează cu alți oameni sunt predispuși să cumpere o mașină rapidă premium, precum Audi, BMW sau Mercedes.

"Aceste trăsături de personalitate explică dorința de a deținute produse de lux, iar aceleași trăsături explică de ce asemenea oameni încalcă regulile de circulație mai des decât alții", spune Lönnqvist.

El a subliniat că banii sunt necesari pentru a obține asemenea produse de lux, de aceea aceste modele tind să fie văzute în posesia oamenilor bogați. "Însă am descoperit și că cei cu personalitate mai dezagreabilă sunt mult mai atrași de mașinile de lux. Aceștia sunt oamenii care se consideră superiori și fac tot posibilul să arate asta celorlalți", adaugă profesorul Lönnqvist.

O descoperire neașteptată

Un rezultat neașteptat al studiului a fost că și persoanele conștiincioase sunt atrase de mașinile premium. Oamenii care au acest tip de personalitate sunt, de obicei, respectuoase, ambițioase, bine organizate și de încredere. Au grijă de ei și de starea lor de sănătate și de obicei au rezultate bune la locul de muncă.

"Legătura se poate explica prin importanța pe care o atribuie produselor de calitate. Toate mărcile de mașini au o imagine specifică și conducând o mașină fiabilă ei lansează mesajul că ei însăși sunt de încredere", explică Lönnqvist .

Legătura dintre oamenii conștiincioși și interesul pentru mașini premium a fost descoperit atât la bărbați, cât și la femei. În schimb, legătura dintre oamenii egoiști și atracția pentru mașini de lux s-a manifestat doar la bărbați, nu și în rândul femeilor.

Puțini cercetători au studiat consumul de bunuri de lux folosind Modelul celor Cinci Factori, însă Lönnqvist este de părere că studii ulterioare ar putea ajuta la înțelegerea acestui fenomen.

Editor web: V.M.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri