O baterie nouă, extrem de puternică, promite să rezolve „anxietatea de drum lung” în cazul mașinilor electrice

baterie

Poluarea, sustenabilitatea și protecția mediului sunt temele majore ale momentului, iar vehiculele electrice promit să de-carbonizeze cele mai poluante sectoare ale economiei. De aceea, vestea despre o nouă baterie, extrem de puternică, pentru automobile electrice a făcut înconjurul internetului.

Vehiculele electrice ar putea fi o soluţie pentru unul dintre cele mai poluante sectoare ale economiei mondiale, dar sunt sabotate de o problemă majoră: anxietatea de drum lung. Însă o nouă baterie, care se poate încărca în doar 10 minute, promite să o rezolve.

Cât durează să încarci o baterie „clasică” de mașină

În 2018, timpul de încărcare pentru modelele cele mai vândute era între 7 şi 12 ore, în timp ce o maşină cu benzină avea nevoie de doar 5 minute ca să se alimenteze.

În timp ce unele maşini electrice luxoase, cum ar fi cele mai scumpe modele Tesla, au scăzut mult timpul de alimentare, tot durează în jur de 50 de minute pentru o încărcare completă şi asta folosindu-se cele mai puternice chargere de pe piaţă.

Dar chiar şi acest timp pare lung dacă faci o excursie în jurul ţării, ce necesită multe opriri pentru alimentare.

Ce este „anxietatea de drum lung”

Rezultatul e aşa-numita „anxietate de drum lung” care survine atunci când oamenii îşi fac griji că li se termină bateria sau se tem de întârzieri prea mari din cauza alimentării anevoioase.

Există două modalităţi prin care problema poate fi rezolvată: construirea de baterii cu o capacitate mai mare sau încărcarea mai rapidă a celor existente.

Bateriile mai mari sunt o problemă spinoasă, pentru că trebuie să aibă un balans bine calibrat între greutate şi capacitate. După un anumit nivel, greutatea în plus a bateriilor anulează creşterea în putere pe care o oferă.

Există multe cercetări despre bateriile cu o densitate energetică mai mare şi despre cât de multă încărcare pot înmagazina acestea la o anume greutate – dar încă nu se întrevăd progrese majore.

Cum se poate face încărcarea mai rapidă a bateriilor

Încărcarea mai rapidă este, de asemenea, limitată de faptul că dacă pompezi prea multă putere în baterii într-o perioadă scurtă de timp, le poţi strica. Dar o nouă cercetare, despre care scrie publicaţia Joule, a arătat că dacă creşti temporar temperatura bateriilor de litiu-ion, le vei putea încărca mai rapid fără efecte secundare negative.

„Am demonstrat că putem încărca un vehicul electric în 10 minute pentru o distanţă de la 320 până la 500 de km”, spune Chao-Yang Wang, un profesor la Universitatea de Stat din Pennsylvania care a condus cercetarea. „Şi putem face acest lucru menţinând cele 2.500 de cicluri de încărcare sau echivalentul a aproximativ 800.000 km parcurşi”.

Se ştie de ceva timp că alimentarea la temperaturi mai înalte ajută la prevenirea deteriorării cauzate de galvanizarea cu litiu, care apare în timpul încărcărilor rapide. Dar se credea că e imprudent să utilizezi bateriile litiu-ion la temperaturi înalte, pentru că materialele încep să reacţioneze unele cu altele, degradând bateria.

Totuşi, cercetătorii au descoperit că dacă o încălzeşti scurt, până la 65 de grade Celsius, şi apoi o răceşti rapid până la temperatura camerei, poţi avea o baterie de mare capacitate care poate fi încărcată la 80% în doar 10 minute.

Şi chiar dacă va mai dura până când bateria va ajunge în maşinile electrice, Clare Grey, profesor la Universitatea din Cambridge, a povestit publicaţiei The Guardian că această cercetare a arătat importanţa contestării punctului de vedere convenţional. „Partea interesantă e descoperirea că efectele pozitive ale încălzirii la temperaturi înalte le depăşesc pe cele negative”, spune ea.

Rămâne de văzut dacă această tehnologie poate fi implementată la un nivel macro.

Tehnologia ar putea fi implementată în doi-trei ani

Istoria e plină de design-uri promiţătoare de baterii care au rămas în laborator. Testele au fost făcute pe baterii mult mai mici decât cele folosite în maşini şi încă nu e clar dacă încălzirea unor volume mai mari ar putea avea sau nu consecinţe neprevăzute. Dar echipa e încrezătoare şi declară că va încerca reducerea timpului de încărcare şi mai mult, la doar 5 minute, adică o perioadă echivalentă cu alimentarea cu benzină a unei maşini.

Wang e de părere că tehnologia va ajunge în vehicule în doi sau trei ani. „Dacă avem o infrastructură rutieră omniprezentă care să ofere încărcare rapidă, şoferii nu vor mai trebui să se îngrijoreze în legătură cu lungimea drumului”, mai spune el. „După ce-ai condus între 300 şi 500 de km cu o singură alimentare, durează doar 10 minute să-ţi încarci maşina pentru încă alte câteva sute de km”.

Redactor: Anca Grădinariu

Editor web: Luana Păvălucă

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate