Sari la conținut

Ce își dorea Stephen Hawking să scrie pe mormântul lui

Renumitul fizician Stephen Hawking, care a decedat miercuri la 76 de ani, știa cu mult timp înainte să moară ce va fi gravat pe piatra lui de mormânt.

Stephen Hawking, profesor la Cambridge, și-a exprimat dorința ca ecuația cunoscută sub numele de „Ecuația lui Hawking” să fie gravată pe piatra lui de mormânt, potrivit Independent.

Ecuația conține printre cele mai importante descoperiri ale lui Hawking și exprimă clar ideea care definește munca lui de-o viață: faptul că găurile negre nu sunt în totalitate negre de fapt, iar în schimb, ele emit un luciu care a devenit cunoscut ca radiația Hawking.

„Efectele cuantice le fac sa strălucească precum niște corpuri fierbinți. Cu cât temperatura este mai scăzută, cu atât mai mare este gaura neagră”, declara fizicianul în urmă cu câțiva ani.

Această descoperire a oferit noi perspective în înțelegerea, nu doar a găurilor negre, dar și a modului în care universul se extinde și se schimbă în timp.

„S”-ul din ecuație ajută la calculul unei entropii: o parte complicată, dar semnificativă a găurilor negre, care poate fi considerată o măsură a dezordinii din sistem.

Restul ecuației oferă numerele importante necesare pentru calculul entropiei. „h”-ul reprezintă constanta Planck, importantă în mecanica cuantică, „G”-ul reprezintă gravitația, „A”-ul se referă la orizontul evenimentelor, „c”-ul este viteza luminii, cunoscută din formula lui Einstein , iar „k”-ul este constanta Boltzmann, care este o modalitate de a înțelege cum energia și temperatura relaționează.

Hawking spunea, în 2002, că ecuația a venit ca rezultatul unei întrebări a fizicianului: „Mă întrebam, poate cineva să aibă atomi în care nucleul să fie de fapt o mică gaură neagră primordială, creată la începuturile Universului?”

CITIȚI ȘI:

5 lucruri esențiale pe care trebuie să le știi despre Stephen Hawking

De ce spunea Stephen Hawking că oamenii ar trebui să părăsească Pământul în cel mult 100 de ani

Viața lui Stephen Hawking. De ce nu credea fizicianul în Dumnezeu