Cercetătorii au creat un calculator hibrid care îmbină puterea inteligenței artificiale cu un „mini-creier” crescut în laborator

Ilustrație cu un creier conectat la un circuit electric
Cercetătorii au mai făcut un pas în procesul de creare a unui biocalculator. Foto: Profimedia Images

Pentru a mări puterea de calcul a inteligenței artificiale (AI), cercetătorii au combinat un proces obișnuit de învățare automată cu un model 3D sofisticat de creier uman format din mai multe tipuri de țesut cerebral crescut în laborator, scrie Live Science.

Aceste modele de creier în miniatură, cunoscute sub numele de organoide cerebrale sau „mini-creiere”, au existat în varii forme încă din 2013. Dar niciodată nu au fost folosite pentru a îmbunătăți un AI.

Cu toate că metoda folosită de oamenii de știință este departe de felul în care funcționează un creier adevărat, ea ar putea reprezenta un prim pas spre crearea de biocalculatoare, care folosesc trucuri din biologie pentru a deveni mai puternice și eficiente decât calculatoarele tradiționale.

Studiul publicat în revista Nature Electronics ar putea oferi și mai multe informații despre cum operează creierul uman și cum este afectat de bolile neurodegenerative precum Alzheimer și Parkinson.

Cu toate că organoidul cerebral este mult mai simplu decât un creier adevărat – este practic o mică sferă de celule nervoase – are capacitatea de a se adapta și schimba reacționând la stimuli.

creier-cultivat-în-laborator
Mini-creierul creat de oamenii de știință în laborator este mult mai simplu decât un creier adevărat – este practic o mică sferă de celule nervoase – dar are capacitatea de a se adapta și schimba reacționând la stimuli. Colaj foto: Profimedia Images

Răspunsul diferitelor tipuri de celule nervoase, celule aflate în diferite etape de dezvoltare și structuri ale organoidului asemănătoare creierului poate fi comparat cu modul în care creierul nostru se schimbă ca răspuns la impulsuri electrice. Astfel de schimbări care apar la nivelul creierului ne susțin abilitatea de a învăța.

Folosind acest sistem neconvențional, cercetătorii au antrenat algoritmul hibrid să desfășoare două tipuri de sarcini: unul legat de recunoașterea vorbirii și altul de matematică.

Computerul a arătat că poate identifica sunetele produse de vocale japoneze în 78% dintre cazuri și a reușit să rezolve exercițiul matematic destul de precis, cu toate că a fost mai puțin performant decât sistemele tradiționale cu învățare automată.

Unul dintre avantajele biocalculatoarelor ar fi eficiența energetică – creierul nostru folosește mult mai puțină energie decât calculatoarele avansate pe care le utilizăm azi.

Mai mult, aceste sisteme care folosesc organoide derivate din țesutul cerebral al omului ar putea într-o bună zi să înlocuiască animalele pe care se fac experimente în laboratoare pentru testarea medicamentelor.