chip reconstruit
Cum arăta un "vampir" din secolul al XVIII-lea. Criminaliștii au reconstruit chipul unui bărbat îngropat în Connecticut. FOTO: Virginia Commonwealth University - Live Science

Oamenii de știință criminaliști au reconstruit, folosind analize ADN, chipul unui bărbat care a trăit în secolul al XVIII-lea și despre care se credea la vremea respectivă că era „vampir”.

Bărbatul fusese îngropat în Griswold, Connecticut, cu oasele femurale aranjate încrucișat - o poziție care indică faptul că localnicii îl credeau un vampir. Cu toate acestea, nu se știa altceva despre el. 200 de ani mai târziu, dovezile ADN dezvăluie cum ar fi putut arăta.

După ce au efectuat analize ADN, oamenii de știință criminaliști din Virginia, folosind Laboratorul de Identificare ADN al Forțelor Armate ale SUA, cu sediul  în Delaware, au ajuns la concluzia că, la momentul decesului, bărbatul avea aproximativ 55 de ani și suferea de tuberculoză. Folosind un software de reconstrucție facială 3D, un expert criminalist a stabilit că bărbatul – identificat inițial drept JB55 - avea ochi căprui, păr negru și câțiva pistrui.

Analizând poziția în care au fost găsite picioarele și craniul în mormânt, cercetătorii bănuiesc că la un moment dat corpul a fost dezgropat și reîngropat, practică asociată adesea cu credința că cineva a fost un vampir. Din punct de vedere istoric, unii oameni au crezut cândva că cei care au murit de tuberculoză sunt de fapt vampiri.

Pentru a face analizele, criminaliştii au început prin extragerea ADN-ului din scheletul bărbatului. Cu toate acestea, analiza oaselor care aveau mai mult de două secole s-a dovedit o provocare.

„Când oasele îmbătrânesc, se descompun și se fragmentează în timp. De asemenea, atunci când rămășițele au rămas în același mediu sute de ani, ADN-ul din bacterii sau ciuperci se combină în probe și le afectează”, au spus cercetătorii, citați de Live Science.

În secvențierea tradițională a genomului, cercetătorii au făcut secvențieri de 30 de ori, procedura fiind cunoscută sub denumirea de „acoperire 30X”. În cazul resturilor scheletice ale bărbatului găsit, secvențierea a reușit o acoperire de doar aproximativ 2,5X.

Pentru a completa acest lucru, cercetătorii au extras ADN de la un individ îngropat în apropiere despre care se credea că este o rudă cu JB55. Aceste mostre au dat o acoperire și mai slabă: aproximativ 0,68X.

„Am stabilit că erau rude de gradul trei sau veri primari”, au stabilit experții.

Inițial, arheologii au dezgropat rămășițele presupusului vampir în 1990. În 2019, oamenii de știință au extras ADN-ul și l-au trecut printr-o bază de date online, stabilind că JB55 era de fapt un bărbat pe nume John Barber, un fermier sărac care probabil a murit de tuberculoză. Fusese numit JB55 în baza mențiunilor de pe sicriu legate de nume și de vârsta la care a murit.

Cercetătorii au dezvăluit noile descoperiri, inclusiv reconstrucția facială, la Simpozionul Internațional de Identificare Umană (ISHI), care s-a desfășurat între 31 octombrie și 3 noiembrie la Washington.

Editor : G.M.