Cursa spațială tensionată pe Marte. Sondele rivale ale SUA, Chinei și Emiratelor Arabe ajung în aceste zile pe Planeta Roșie

Sondă spațială în orbita marțiană
Ilustrație a unei sonde în orbita planetei Marte. Foto: Profimedia Images

Cerul planetei Marte va fi scena unor „reprezentanții aeronautice” în următoarele zile – trei sonde spațiale rivale vor ajunge pe Planeta Roșie după ce au călătorit milioane de kilometri în spațiul cosmic, relatează The Guardian.

Prima sondă care va ajunge în atmosfera planetei, marți, este „Hope”, o navă spațială orbitală care aparține Emiratelor Arabe Unite. Miercuri va sosi și sonda chineză „Tianwen-1”, iar în final va sosi roverul american „Perseverence”, în 18 februarie.

Numărul mare de dispozitive spațiale trimise pe Marte arată ambițiile crescânde ale mai multor țări de a își dezvolta propria tehnologia spațială și de a explora Sistemul Solar.

Diferența dintre aceste trei dispozitive spațiale este că sondele din China și Emirate sunt nave spațiale orbitale. Hope va rămâne doi ani în orbita planetei Marte de unde va cerceta felul în care planeta și-a pierdut atmosfera în ultimele miliarde de ani.

Tianwen-1, în schimb, este o misiune „duală” – sonda va studia planeta din orbită câteva luni, înainte de a își lansa propriul rover robot pe suprafață. Dacă misiunea va fi un succes, China va deveni a doua țară care reușește să aducă un robot pe Marte, după Statele Unite.

Perseverence urmează să îndeplinească doar o misiune de suprafață. Roverul va fi adus pe „solul” marțian cu ajutorul unei platforme speciale susținute de o rachetă. Această procedură a fost folosită anterior și pentru aducerea roverului Curiosity pe Marte.

Dintre numeroasele misiuni spațiale cu destinația Marte, din 1960 și până astăzi, aproape jumătate s-au prăbușit sau nu au reușit să ajungă pe orbită, din cauza unei multitudini de factori printre care defecțiunea unor componente sau erori de soft.

Cele trei sonde fac parte dintr-un efort general al omenirii, în ultimii ani, de a obține informații importante despre Marte. Roverele urmează să aducă mostre de rocă și „sol” marțian pe Pământ pentru a fi studiate. Scopul este găsirea răspunsului la întrebarea veche de decenii: „Există sau a existat viață pe Marte?”.

Răspunsul la această întrebare este crucial pentru viitoare cercetări spațiale și astronomice, pentru că dacă viața a reușit să se formeze independent, de două ori, în același sistem solar, atunci probabilitatea ca ea să fie un fenomen relativ comun în univers este destul de mare.

Editor : Adrian Dumitru