„Bomba cu ceas” a Căii Lactee. Un sistem solar extrem de rar se îndreaptă spre o explozie devastatoare

sistem solar apep
Sistemul solar Apep. Foto: Peter Tuthill/University of Sydney/ESO

Un sistem solar extrem de rar a fost găsit în galaxia noastră, Calea Lactee, dar este condamnat să dispară într-o explozie masivă, relatează CNN.

Sistemul solar, care arată ca o roată cosmică, este situat la 8.000 de ani lumină de Pământ. Dar astfel se sisteme sunt atât de rare, încât astronomii nu se așteptau să găsească unul chiar în galaxia noastră.

Sistemul este unul de tip Wolf-Rayet. Doar unele stele masive evoluează în astfel de sisteme, pe măsură ce se apropie de sfârșitul existenței. Această etapă durează câteva sute de mii de ani – o perioadă foarte scurtă în viața unei stele, spun astronomii.

Doar una din o sută de milioane de stele este suficient de masivă pentru a fi Wolf-Rayet. Și o pereche binară de două astfel de stele este și mai rară. Este chiar particularitatea sistemului descoperit în 2018.

În interiorul acestui sistem sunt două stele masive care orbitează una în jurul celeilalte, precum și o stea însoțitoare legată de ele prin gravitație. Steaua însoțitoare este, de asemenea, probabil o stea Wolf-Rayet care varsă gaze, contribuind la crearea formei complicate a norului de praf.

Cele două stele sunt de aproximativ 10 până la 15 ori mai mari decât soarele nostru și ambele sunt de peste 100.000 de ori mai luminoase. Și, în comparație cu temperatura de la suprafața Soarelui, care este de aproximativ 5.500 grade Celsius, aceste stele ating o căldură blistering de 25.000 grade Fahrenheit - sau mai mult.

Cercetătorii au numit sistemul Apep după zeul egiptean al haosului, care are formă de șarpe. Sistemul solar a fost detaliat pentru prima dată într-un studiu publicat în noiembrie 2018 în revista Nature. Acum, astronomii au aflat mai multe despre acest sistem rar, inclusiv faptul că stelele masive completează o orbită una în jurul celeilalte în aproximativ 125 de ani și la o distanță comparabilă cu dimensiunea sistemului nostru solar.

Cele două stele eliberează cantități uriașe de praf de carbon, care se învârte în jurul vânturilor stelare amețitoare. Din cauza sistemului de orbitare, praful arată ca o coadă întunecată, strălucitoare.

Aceste stele incredibil de strălucitoare și fierbinți sunt frumoase, dar condamnate la dispariție. Următorul pas este de obicei o explozie uriașă, cunscută ca supernova, în urma căreia steaua devine o gaură neagră.

„În afară de imaginea uimitoare, cel mai remarcabil lucru despre acest sistem solar este expansiunea frumoasei sale spirale de praf. Pare să aibă o viață proprie, plutind mult mai lent decât vânturile extreme stelare care ar trebui să-l conducă”, a spus Yinuo Han, autorul principal al studiului, într-un comunicat.

Han este student la Facultatea de Fizică de la Universitatea din Sydney din Australia. El a scris studiul în timp ce era în carantină din cauza pandemiei. Studiul a fost publicat în revista Monthly Notices of the Royal Astronomical Society duminică.

Viteza vânturilor stelare este pur și simplu uluitoare. Au aproximativ 12 milioane de kilometri pe oră, adică 1% din viteza luminii”, spune Han.

Cu alte cuvinte, sunt de 100.000 de ori mai rapide decât uraganele de pe Pământ.

Cu toate acestea, praful produs de acest sistem se extinde mult mai lent, la aproximativ un sfert din viteza vântului stelar", a adăugat Han.

Rotația rapidă a stelelor este probabil responsabilă de acest lucru, formând vânturi stelare în direcții diferite și la viteze diferite.

Acest lucru indică, cred cercetătorii, că Apep poate crea de fapt o explozie de raze gamma atunci va exploda.

Sunt bombe cu ceas”, a spus Peter Tuthill, coautor al studiului și profesor la Universitatea din Sydney. Pe lângă faptul că au comportamentul extrem al sistemelor Wolf-Rayets, steaua principală a lui Apep pare să se rotească rapid. Acest lucru înseamnă că ar putea avea toate ingredientele pentru a detona o explozie de raze gamma atunci când se va transforma întro supernova”, adaugă el.

Acest lucru nu a mai fost observat în Calea Lactee până acum, au spus cercetătorii.

Exploziile de raze gamma sunt printre evenimente care degajă cea mai multă energie în univers. Din fericire, acestea nu vor avea impact asupra Pământului, datorită axei de rotație a sistemului solar - dar dacă ar avea efect, explozia ar putea distruge stratul de ozon al Pământului și ar putea expune planeta noastră la toată radiația ultravioletă care vine de la soare.

Au existat o mulțime de cercetări privind sistemele solare Wolf-Rayet: acestea sunt un fel de păuni ai stelelor. Descoperirile despre aceste obiecte frumoase, dar potențial periculoase, sunt o revelație pentru astronomie”, a spus Joe Callingham, coautor al studiului și student la Universitatea Leiden din Olanda.

Editor : Monica Bonea