Cancerul hepatic ar putea fi detectat printr-o mostră de sânge

Data publicării:
analize teste sange probe shutterstock_583458352
FOTO: Shutterstock

O echipă internațională de oameni de știință a dezvoltat o nouă metodă de detecție și prognostic pentru depistarea precoce a carcinomului hepatocelular (CHC), bazată pe o simplă mostră de sânge conținând ADN tumoral liber circulant, conform unui studiu publicat luni în jurnalul ''Nature Materials'', citate de Xinhua.

analize teste sange probe shutterstock_583458352
FOTO: Shutterstock

CHC este cea mai des întâlnită formă de cancer hepatic primar dezvoltat la adulți și se numără printre principalele cauze de mortalitate în urma cancerului la nivel mondial, notează Agerpres.

La fel ca în majoritatea cazurilor de cancer, detecția precoce îmbunătățește prognosticul și rata de supraviețuire, în mare parte datorită avantajului pe care îl prezintă tratamentul localizat în comparație cu cel sistemic.

Însă, metodele actuale de detectare a CHC se bazează în cea mai mare parte pe imagistica medicală și pe un test de sânge pentru depistarea unui marker tumoral non-specific numit alfa fetoproteină (AFP), ale cărui valori sunt de obicei crescute când boala este în fază avansată.

''Testele de sânge non-invazive sau biopsia lichidă prezintă o alternativă mai bună'', a declarat Kang Zhang de la Universitatea San Diego din California.

Biopsiile lichide funcționează prin detecția ADN-ului tumoral liber circulant, fragmente de material genetic eliberate în sânge de celulele tumorale.

Aceste biopsii oferă mai multe avantaje față de alte metode de detecție a cancerului, conform lui Zhang. Ele pot fi realizate în orice moment pe parcursul terapiei permițând medicilor să monitorizeze în timp real schimbările la nivel molecular în cazul tumorilor. Astfel, se pot detecta tumori care nu sunt aparente — nedeterminate — pe baza imagisticii medicale.

În timp ce analiza ADN-ului tumoral din sânge prezintă întreg tabloul molecular al afecțiunilor maligne ale unui pacient, biopsia tumorală poate fi limitată doar la porțiunea testată a tumorii.

Noua metodă a fost dezvoltată de o echipă de oameni de știință de la Facultatea de Medicină a Universității San Diego din California și de la Centrul pentru Cancer Moores, alături de colegi de la Centrul pentru Cancer al Universității Sun Yat-sen și alte instituții participante.

''În prezent, oncologii sunt destul de limitați în ceea ce privește modul de detecție a CHC și evaluează tratamentul. Studiul nostru este o dovadă importantă a unei abordări noi, mai eficiente, care se aplică în cazul tumorilor solide, CHC și dincolo de acestea'', a precizat Zhang, potrivit sursei citate.