telescop radio din india
Cel mai îndepărtat semnal radio din spațiu, captat de un telescop uriaș din India. Vine de la o distanță de 9 miliarde de ani lumină. Foto: Profimedia

Cercetătorii spun că au captat cel mai îndepărtat semnal radio provenit de la o galaxie. Semnalul, care avea o lungime de undă specifică, numită linia de 21 cm, poate face lumină în cunoașterea universului timpuriu, potrivit unui comunicat de presă al Universității McGill, publicat săptămâna trecută, relatează cbsnews.com.

Semnalul radio, captat de telescopul radio gigant Meterwave din India, provine de la galaxia cunoscută sub numele de SDSSJ0826+5630.

Cercetătorii de la Universitatea McGill și Institutul Indian de Știință au studiat semnalul și au descoperit că a fost emis când universul avea vârsta de 4,9 miliarde de ani. „Este echivalentul unei priviri în urmă cu 8,8 miliarde de ani”, a spus cercetătorul Arnab Chakraborty.

Telescopul a reușit să capteze semnalul îndepărtat deoarece a fost curbat de o altă galaxie situată între semnal și telescop, au spus cercetătorii. „Acest lucru are ca rezultat mărirea semnalului cu un factor de 30, permițând telescopului să-l capteze”, a spus Nirupam Roy, coautor al studiului și profesor asociat la Institutul Indian de Știință.

Această curbare a semnalului se numește lentilă gravitațională și ar putea ajuta cercetătorii să observe galaxiile îndepărtate și evoluția cosmică a stelelor.

„O galaxie emite diferite tipuri de semnale radio. Până acum, a fost posibil să captăm acest semnal special de la o galaxie din proximitate, limitându-ne cunoștințele la acele galaxii mai apropiate de Pământ”, a spus Chakraborty. „Dar datorită ajutorului dat de un fenomen natural numit lentilă gravitațională, putem capta un semnal slab de la o distanță record. Acest lucru ne va ajuta să înțelegem compoziția galaxiilor aflate la distanțe mult mai mari de Pământ”.

Cercetătorii au reușit să determine că masa atomică a hidrogenului gazos din galaxia SDSSJ0826+5630 este aproape de două ori mai mare decât masa stelelor vizibile pentru noi. Hidrogenul gazos „oferă combustibilul de bază pentru formarea stelelor într-o galaxie”, scriu cercetătorii în studiu. „Înțelegerea evoluției galaxiilor în timpul cosmic necesită cunoașterea evoluției cosmice a acestui gaz neutru”.

Cercetarea arată că oamenii de știință ar putea fi capabili să sondeze evoluția cosmică a gazului neutru cu radiotelescoape de joasă frecvență în viitorul apropiat.

Editor : Liviu Cojan