Cercetătorii au descoperit de ce evităm asumarea riscurilor. Cum funcționează creierul când ia o decizie

creier
Foto: IFL Science

O echipă de cercetători israelieni a reuşit să descifreze mecanismul de supravieţuire activat în creier în condiţii de incertitudine, de conflict stresant cu o necesitate de asumare a riscurilor, a anunţat Universitatea din Tel Aviv (TAU), potrivit agenţiei Xinhua, preluată de Agerpres.

În studiul lor, cercetătorii de la TAU şi de la Centrul Medical Sourasky din Tel Aviv au analizat ce se întâmplă la nivelul creierului atunci când se ia decizia cu privire la calea de urmat într-un mediu caracterizat de riscuri şi de oportunităţi.

Oamenii de ştiinţă au identificat zonele din creier responsabile pentru echilibrul delicat dintre dorinţa de câştig şi evitarea potenţialelor pierderi pe parcurs.

Creierul uman este afectat mai mult de o experienţă anterioară, marcată de eşec sau de pedeapsă, decât de o experienţă pozitivă, marcată de succes şi de recompensă, ceea ce încurajează evitarea pe viitor a riscului, au concluzionat cercetătorii.

Studiul a fost realizat în rândul unor pacienţi cu epilepsie, cărora li s-au introdus electrozi în creier pentru testare înainte de intervenţia chirurgicală pentru îndepărtarea zonei cerebrale care se afla la baza convulsiilor epileptice.

Pacienţii au fost rugaţi să joace un joc pe computer care presupunea riscuri şi oportunităţi, iar în acest timp cercetătorii au înregistrat activitatea electrică în celulele lor nervoase imediat după ce au câştigat sau au pierdut bani după ce şi-au asumat riscuri în joc.

S-a constatat că neuronii din zona interioară a cortexului prefrontal au răspuns mult mai mult la pierderea monedelor (pedeapsă) decât la câştigarea lor (recompensă).

Constatările cercetătorilor, publicate în jurnalul Nature Communications, pot contribui la înţelegerea mecanismelor neurale în cazul tulburărilor mintale, care cuprind o creştere sau o reducere a evitării.

Concluziile ar putea conduce la terapii viitoare pentru depresie, anxietate, tulburare de stres post-traumatic (PTSD), sau tulburări asociate cu asumarea excesivă a riscurilor, precum dependenţa şi mania.

Editor: B.P.