Cum a ajuns laserul de la Măgurele la a zecea parte din puterea Soarelui. Explicațiile lui Cristian Presură

laser magurele eli inquam octav ganea 20190313110532_OGN_7613-01
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

România intră în istoria ştiinţei! Laserul Institutului de fizică nucleară de la Măgurele a atins cea mai mare putere din lume, echivalentă cu 10 procente din cea a Soarelui şi încă nu este la capacitatea maximă. Oamenii de ştiinţă vor să îl pună la treabă ca să inventeze forme noi de energie, să vindece cancerul sau să neutralizeze deşeuri radioactive ascunse.

Fizicianul Cristian Presură a explicat la Digi24 cum de a fost posibil ca laserul să ajungă la 10,9 petawatts, cel mai mare nivel de putere care s-a obţinut în lume până acum.

Amplificarea pulsului are o problemă intrinsecă. Dacă am lăsa laserul să treacă prin mediul activ, laserul ar distruge mediul activ și pulsul nu ar putea să fie amplificat. Metoda folosită de compania Thales folosește o idee a fizicianului Gerard Mourou, care a luat premiul Nobel pentru acest lucru anul trecut. Metoda asta are o șmecherie. Înainte de a lăsa raza de laser să intre în mediul activ, sparge raza de laser în culorile sale componente, după fiecare culoare e amplificată. Intensitatea este acum mai mică și mediul activ rezistă. După acest pas, componentele se aduc la loc și de data aceasta se formează un puls uriaș, atingând la ora actuală un record mondial de 10 petawatts.

Fizicianul a explicat și la ce folosește acest laser.

La București se studiază interacțiunea dintre lumina și materie. Primul lucru pe care îl facem e să verificăm legile naturii și să le înțelegem și eventual să descoperim alte lucruri noi. Sunt chestii fundamentale. Vrem să vedem legile naturii și ce e dincolo de ele. Trebuie să înțelegi lucrurile ca să treci la aplicații”, a spus Cristian Presură.

Există și aplicații practice, spune fizicianul, care dă drept exemplu terapia cu protoni, folosită în tratarea cancerului.

Există spitale care folosesc această terapie, numai că protonii respectivi sunt accelerați de niște acceleratoare foarte mari care costă foarte mult și ocupă mult spațiu. Ideea e să accelerăm acești protoni cu laserul. De ce? Pentru că lumina, intrinsec, e o oscilație a câmpului electric, care e foarte puternic. Un câmp electric e în stare să acclereze saricini electrice. Dacă acest câmp electric de la Măgurele e foarte puternic, el poate să accelereze protoni pe o distanță foarte scurtă și în felul asta putem să avem un accelerator de protoni mult mai compact, poate să intre eventual într-un spital, după ce tehnologia este demonstrată”, a explicat el.