Cum va arăta sfârșitul universului? „Va fi un loc trist și rece”

cer stele planete spatiu deal calea lactee
Astronomii chinezi au descoperit acceleratoare cosmice cu energie ultra-înaltă în Calea Lactee. Foto: Getty Images

Un cercetător dezvăluie cum ar putea arăta sfâșitul universului. Va fi un loc „trist, singuratic și rece”, spune Matt Caplan, de la Universitatea de Stat din Illinois, citat de The Independent.

La finalul întunecat al universului, cu toate acestea, ar putea exista și artificii, pe măsură ce stelele care nu erau menite să explodeze se transformă în supernove spectaculoase.

Pe măsură ce se apropie de sfârșit, universul va fi de nerecunoscut, față de cum arată el astăzi. Aceasta, după ce omenirea își va fi găsit de multă vreme sfârșitul. Cosmosul va fi aproape în întregime întunecat, plin de găuri negre și resturi de stele care au ars de mult timp, potrivit unei cercetări publicate în revista Royal Astronomical Society.

Va fi un loc trist, singuratic și rece”, spune Matt Caplan.

Dar în acest întuneric vor fi și stele pitice, pe care se concentrează noua sa lucrare. Astăzi, stelele mici care nu pot exploda într-o supernovă se micșorează în „stele pitice” albe.

Stelele care au masa de 10 ori mai mică decâ a soarelui nu au gravitația sau densitatea pentru a produce fier în miezul lor, așa cum fac stelele masive, așa că nu pot exploda într-o supernovă în acest moment. Pe măsură ce piticele albe se răcesc, în câteva miliarde de ani, acestea se vor întuneca, vor îngheța și vor deveni stele pitice negre, care nu mai strălucesc”, explică cercetătorul.

Chiar dacă aceste stele se vor răci, ele se vor micșora la dimensiuni asemănătoare cu ale Pământului, dar cu masa Soarelui. În urma unor reacții lente, în cele din urmă steaua pitică neagră s-ar transforma în fier și ar crea o supernova.

Dar acest lucru ar urma să se întâmple în sute de trilioane de ani.

Este greu să ne imaginăm că va mai urma ceva după asta. Supernova piticelor negre ar putea fi ultimul lucru interesant care se va întâmpla în univers”, a spus Caplan.

Galaxiile se vor fi dispersat, găurile negre se vor fi evaporat, iar expansiunea universului va fi atras toate obiectele rămase până atunci atât de departe, încât nici măcar nu va fi posibil ca lumina să călătorească până la ele”, a adăugat el.

Editor web: Monica Bonea