De ce nu crede Stephen Hawking în Dumnezeu

stephen hawking getty
Foto: Guliver/GettyImages

Cercetători de la Institutul Ulster de Studii Sociale din Irlanda de Nord și de la Universitatea din Rotterdam au studiat legătura dintre religie și inteligență, mai exact de unde provine religia și de ce este aceasta subminată de inteligență și au ajuns la aceeași concluzie pe care a tras-o Stephen Hawking într-un interviu. Fizicianul a declarat în nenumărate rânduri că „nu există Dumnezeu” și că „lumea este rezultatul unui fenomen ce poate fi explicat științific, nu creația unei ființe supreme”.

Cercetătorii au examinat diferite modele care au fost propuse pentru a explica de ce se presupune că oamenii credincioși sunt mai puțin inteligenți. Metoda folosită, principiul Savanna-IQ al psihologului evolutiv Satoshi Kanazawa, sugerează că ceea ce facem și credem are originea în evoluția strămoșilor noștri. Concluzia studiului a fost că religia reprezintă un instinct evoluat în timp ce inteligența reprezintă „ridicarea deasupra instinctelor”, exact cum declara Stephen Hawking într-un interviu pentru El Mundo: „Înainte să înțelegem știința e normal să credem că Dumnezeu a creat Universul. Dar acum știința oferă o explicație mai convingătoare”.

Edward Dutton și Dimitri Van der Linden - autorii acestui ultim studiu - spun că „inteligența implică a fi atrași de nepotrivirea evoluționistă, de ceea ce nu am fi evoluat să fim atrași instinctiv”.