Descoperire: Tyrannosaurus Rex avea un „aparat de aer condiţionat” în craniu

New Exhibition At NYC's Museum Of Natural History Celebrates Tyrannosaurus Rex
FOTO: Drew Angerer/Getty Images

Tyrannosaurus Rex, unul dintre cei mai mari prădători cunoscuţi vreodată de planeta noastră avea un sistem de răcire a corpului complex, spun cercetătorii în urma unei noi descoperiri cu privire la biologia dinozaurului, conform BBC.

Cercetătorii afirmă că T. Rex avea două găuri mari în craniu care acţionau ca un fel de „aparat de aer condiţionat intern” pentru a permite corpului dinozaurului să elibereze căldura în exces.

Despre aceste caracteristici anatomice ale lui T. Rex s-a crezut iniţial că erau zone acoperite de muşchi. O echipă de cercetători ai animalului preistoric spun, însă, că această zonă era acoperită de vase de sânge care îl ajutau pe dinozaur să îşi regleze temperatura.

Animalele mari au nevoie de moduri speciale de a se răci, având în vedere că imensa căldură a corpului lor îi poate copleşi în condiţii de temperatură crescută în aer.

Descoperirea a fost făcută prin comparaţie cu o reptilă care încă este în viaţă în natură – aligatorul. Deşi este destul de greu să obţii o imagine statică prin care să verifici caracteristicile craniului unui aligator, echipa de cercetători condusă de Casey Holiday a reuşit, folosind dispozitive de imagistică termică, să observe că şi aligatorii aveau astfel de spaţii în craniilor lor.

Pe perioadele mai reci, cercetătorii au observat că aligatorii captau căldura în găurile din craniu, pentru a-şi menţine temperatura, însă în perioadele din zi în care se încălzeau, acestea apăreau întunecate, fapt ce demonstrează că permiteau eliberarea căldurii.

Iniţial s-a crezut că găurile, numite fenestre dorsotemporale, aveau un rol în masticaţie.

Editor: Adrian Dumitru