Efectele spaţiului asupra oaselor

Data publicării:
International Space Station
Foto: Guliver/GettyImages

Expunerea îndelungată la radiaţii cosmice poate deteriora oasele astronauţilor. Este un semnal de alarmă pentru că NASA pregăteşte tot mai multe misiuni de durată, cum ar fi plecarea spre Marte.

Un studiu mai vechi a demonstrat că astronauţii câştigă opt centimetri în înălţime, din cauza lipsei gravitaţiei, pentru că li se relaxează coloana. Dar dacă sunt loviţi constant de radiaţii, pe o perioadă mai lungă de timp, le va fi afectat şi sistemul osos. Este concluzia unui experiment realizat pe şoareci într-un mediu spaţial simulat, care arată şi că radiaţia în sine nu duce la pierderea musculaturii. Osul este un ţesut dinamic, spun cercetătorii Virginia Commonwealth University. Dacă este solicitat, se va întări, dar dacă nu, aşa cum se întâmplă în microgravitaţie, corpul nu va mai pierde timp să construiască oase. Cam aşa se întâmplă şi pe măsură ce îmbătrânim.

Totuşi, alte cercetări au scos la iveală că astronauţii suferă mutaţii genetice în timpul unei misiuni spaţiale de un an, care ar putea încetini procesul de îmbătrânire. Spre exemplu, telomerii, capetele cromozomilor care tind să se scurteze odată cu vârsta, s-au alungit.

Pentru mai multe știri din domeniul științei și tehnologiei, urmăriți pe Digi24, în fiecare sâmbătă, de la 16:30, „Jurnalul de științe”, prezentat de Teodora Safta. Arhiva emisiunii, aici.
Puteți accesa, de asemenea, secțiunea specială Sci-Tech a site-ului digi24.ro.