Fenomen extrem de rar: o stea în formă de lacrimă și partenera ei care o „devorează”. Astronomii se așteaptă la o supernovă masivă

stea șacrima warwick
Stea în formă de lacrimă. Foto: University of Warwick/Mark Garlick

Astronomii au descoperit o stea rară, în formă de lacrimă, aflată la aproximativ 1.500 de ani lumină de soare. Forma sa neobișnuită este dată de faptul că are o stea parteneră care se hrănește efectiv cu materia din corpul ei. În astfel de sittuații, ambele stele explodează într-o supernova violentă, vizibilă în toată galaxia, relatează Live Science.

Astronomii sunt uimiți de aces parteneriat. Sistemul solar, numit HD265435, este unul dintre cele trei sisteme binare cunoscute din univers și cel mai apropiat de Pământ. El va exploda într-o supernovă de tip Ia, potrivit unui studiu publicat pe 12 iulie în revista Nature Astronomy.

Acest tip de explozii are loc atunci când o stea pitică albă împartte o orbită cu o stea mai mare și mai tânără, care mai are combustibil de ars. Mică, dar masivă din punct de vedere gravitațional, pitica albă devorează acest combustibil, atrăgând atât de multă materie, încât steaua mai tânără începe să-și schimbe forma într-o elipsă sau o lacrimă. Steaua mai în vârstă crește din ce în ce mai mult, de-a lungul a milioane de ani, devenind în cele din urmă prea mare. Reacțiile nucleare se reaprind în nucleul său, steaua pitică crește și ambele stele devin o pată iradiată de gaz și praf pe cerul nopții.

Supernovele sunt ușor de observat – o astfel de explozie a fost vizibilă de pe Terra timp de 23 de zile și nopți în anul 1054 d.Hr. - dar găsirea sistemelor stelare care să ducă la explozii de tip Ia este mult mai dificilă. Acest lucru se datorează în parte faptului că piticele albe au o lumină foarte slabă și dimensiuni mici, potrivit NASA.

Nici găsirea stelei însoțitoare a unei pitice nu este mult mai ușoară, dar pentru că aceste stele mai tinere sunt mult mai strălucitoare, ele oferă câteva indicii importante, au scris autorii noului studiu. Una este o formă „elipsoidă”, sugerând că ceva masiv trage de materia ei și o deformează. Un alt indiciu este o semnătură luminoasă care pulsează rapid, ceea ce sugerează un sistem binar în care două stele se orbitează reciproc extrem de rapid.

Pe baza observațiilor de la satelitul Exoplanet Survey Satellite al NASA, cercetătorii au descoperit că sistemul HD265435 îndeplinește criteriile. Pe baza acestor detalii, echipa a calculat distanța și masa stelei strălucitoare, ceea ce le-a permis cercetătorilor să facă niște estimări cu privire la dimensiunea și vârsta stelei pitice invizibile.

Aceste două stele orbitează una în jurul celeilalte la aproximativ 90 de minute, indicând faptul că sunt extrem de apropiate. Cercetătorii se așteaptă ca explozia lor să aibă loc peste aproximativ 70 de milioane de ani.