„Marele Canion” de pe Marte ascunde „cantități semnificative de apă”, susțin oamenii de știință

Data publicării:
Planeta Marte
Planeta Marte. Foto: Profimedia Images

Marte are propria sa versiune a Marelui Canion, iar oamenii de știință tocmai au descoperit că impresionanta formațiune marțiană găzduiește „cantități semnificative de apă”, potrivit Agenției Spațiale Europene, citată de CNN

O mare parte a materialului de lângă suprafața canionului Valles Marineris, versiunea Planetei Roșii a Marelui Cani0n, ar putea fi formată din molecule de apă. Canionul marțian este de zece ori mai lung, de cinci ori mai adânc și de 20 de ori mai lat decât Marele Canion din Statele Unite.

Volumul de apă nou descoperit se află sub suprafața planetei și a fost detectat de ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO), o misiune comună a Agenției Spațiale Europene și Roscosmos, cu ajutorul orbiterului FREND.

FREND are la bord un instrument care cartografiază hidrogenul din stratul superior al solului marțian, iar noile date arată o cantitate neobișnuită de hidrogen la Candor Chaos, o regiune centrală a Valles Marineris, ceea ce indică faptul că până la 40% din materia aproape de suprafață din această zonă ar putea fi apă.

„Cu TGO, putem privi până la un metru sub acest strat de praf și putem vedea ce se întâmplă cu adevărat sub suprafața lui Marte – și, cel mai important, putem localiza „oaze” bogate în apă care nu au putut fi detectate cu instrumente” , a spus Igor Mitrofanov de la Institutul de Cercetări Spațiale al Academiei Ruse de Științe.

Oamenii de știință au descoperit deja apă pe Marte, însă de cele mai multe ori aceasta se afla în regiunile polare ale planetei, sub formă de gheață.

„A afla mai multe despre cum și unde există apă pe Marte astăzi este esențial pentru a înțelege ce s-a întâmplat cu apa cândva abundentă de pe planetă și ne ajută să căutăm medii locuibile, posibile semne de viață, materiale din trecut și materiale organice din primele zile ale lui Marte”, a spus Colin Wilson, om de știință al proiectului ExoMars Trace Gas Orbiter.

Potrivit NASA, Valles Marineris este cel mai mare canion cunoscut din sistemul solar și s-ar întinde de la New York până în California dacă s-ar afla pe Pământ.

Citește și: Ce s-a întâmplat cu apa de pe planeta Marte. Până acum s-a crezut că a ajuns în spațiu