Mini-intestin uman funcțional din celule stem

laborator

Cercetători americani și francezi au creat un mini-intestin uman funcțional din celule stem embrionare. Acesta va permite studiul bolilor digestive și testarea de noi tratamente, informează AFP, citat de Agerpres.

Spre deosebire de prima generație de țesuturi intestinale obținute în laborator, acest mini-organ posedă propriul său sistem nervos, fapt indispensabil pentru absorbția nutrienților și eliminarea deșeurilor prin tractul digestiv, au declarat cercetătorii.

Rezultatele obținute de cercetătorii americani de la Cincinnati Children's Hospital Medical Center și de cei francezi de la INSERM au fost publicate luni în revista Nature Medicine.

Intestinul are o suprafață echivalentă cu două terenuri de tenis, iar sistemul său nervos controlează numeroase funcții, cum ar fi cele de amestecare și împingere a bolului alimentar de-a lungul tractului digestiv, secreția de hormoni etc., precizează AFP.

Multe boli sunt cauzate de perturbări ale sistemului intestinal. Proasta sa funcționare cauzează contracția mușchilor intestinali, generând dureri abdominale, diaree, constipație și, în cazuri severe, obstrucții funcționale (ocluzii intestinale), care necesită o intervenție chirurgicală.

Pentru a realiza acest organism în 3D, cercetătorii au creat, pe de-o parte, celule stem umane pluripotente, care se transformă în țesut intestinal, printr-un proces deja utilizat anterior. În paralel, oamenii de știință au creat celule nervoase într-un stadiu embrionar particular — pentru a obține celule care le preced pe cele ale sistemului nervos intestinal — pe care le-au încorporat apoi în țesutul intestinal.

Prin aceste procedee, cercetătorii au obținut un țesut uman asemănător intestinului fetal în curs de dezvoltare. Aceste mini-intestine au fost ulterior grefate pe șoareci, cu scopul de a le observa dezvoltarea și funcționarea.

„În cultură, acest mini-intestin măsoară între 1 și 2 mm. După transplant, dimensiunea sa variază de la 1 cm la 3 cm, la șoareci”, a declarat pentru AFP Maxime Mahé, cercetător la INSERM și coautor al acestei lucrări, adăugând că este „foarte posibil ca acest mini-organ să crească proporțional cu dimensiunea gazdei”.

Potrivit acestuia, „aplicațiile (acestei realizări medicale, n.red.) sunt practic multiple”, un exemplu evident fiind în studiul bolilor digestive, cum ar fi boala Hirschsprung, o maladie rară caracterizată printr-un sistem nervos deficitar la nivelul rectului și colonului, care cauzează constipație și obstrucție intestinală.