O „lună falsă” urmărește Pământul în jurul Soarelui de 2.000 de ani. Astronomii abia acum au zărit-o

asteroid în apropierea Pământului
Foto: Profimedia Images

Un asteroid a urmat îndeaproape traseul Pământului în jurul Soarelui în ultimele două milenii, iar astronomii abia acum l-au observat, scrie Insider.

Oamenii de știință au descoperit roca spațială, numită 2023 FW13, în luna martie cu ajutorul observatorului Pan-STARRS din Hawaii.

La o primă vedere, asteroidul pare că se află pe orbita Pământului, ceea ce l-ar transforma într-un nou satelit natural, dar acest asteroid se învârte de fapt în jurul Soarelui, potrivit Sky & Telescopes. Doar șansa face ca acest corp ceresc să urmeze aproape același traseu și aceeași viteză cu planeta noastră.

„Pământul, practic, nu joacă niciun rol în mișcarea sa”, a explicat Alan Harris, un cercetător de la Institutul de Științe Spațiale specializat în obiecte care trec prin apropierea Terrei. „Nu este în niciun fel asociat cu Pământul în afară de șansă.”

În aceste condiții, 2023 FW13 este o „cvasi-lună” sau „lună falsă”.

În mod normal, cvasi-lunile rămân în apropierea Pământului doar câteva decenii, dar acest asteroid este mai special. Din datele pe are le-au colectat despre orbita sa, astronomii au calculat că asteroidul s-a aflat în apropierea Terrei încă din jurul anului 100 î.Hr. - anul în care Iulius Cezar s-a născut.

Alte telescoape au confirmat existența asteroidului, potrivit Space.com. Obiectul este lung de 20 de metri, iar, în punctul cel mai apropiat, se găsește la aproximativ 14 milioane de kilometri de Pământ. Prin comparație, Luna (cea adevărată) se află la doar 384.400 de kilometri.

„Vestea bună este că o astfel de orbită nu rezultă într-o traiectorie de impact din senin”, a spus Harris.

Aceasta nu este prima lună falsă a Pământului. În 2016, observatorul Pan-STARRS a descoperit un asteroid (2016 HO3) care ar putea fi un fragment din Lună.