Galerie Foto O pădure fosilizată veche de 290 de milioane de ani a fost descoperită din întâmplare în Brazilia

padure fosilizata de 290 de milioane de ani descoperita in timpul unor sapaturi in brazilia
O pădure fosilizată veche de 290 de milioane de ani a fost descoperită din întâmplare în Brazilia. Foto: Profimedia

Oamenii de ştiinţă au descoperit în statul brazilian Parana fosile de arbori dintr-o pădure ce datează din urmă cu 290 de milioane de ani, înainte de apariţia dinozaurilor. Este o „fereastră către trecut” ce oferă posibilitatea de a studia evoluţia plantelor, spun cercetătorii citați de AFP.

Descoperirea acestei păduri fosilizate cu 164 de arbori din grupul Lycopodiophyta - fără fructe, flori sau seminţe -, dintr-o varietate deja dispărută, este „cea mai importantă din emisfera sudică” în ceea ce priveşte cantitatea şi calitatea conservării, a spus Thammy Mottin, geoloagă la Universitatea din Parana, potrivit Agerpres.

„Aceste plante, a căror vârstă este estimată la 290 de milioane de ani, reprezintă forme de viaţă foarte primitive din istoria Pământului”, a precizat Mottin, care şi-a desfăşurat cercetările în parteneriat cu Universitatea din Rio Grande do Sul (sudul Braziliei) şi Universitatea din California Davis, din Statele Unite.

Această pădure, care a crescut în apropierea locurilor în care este situat în prezent oraşul Ortigueira, „arată cum s-au răspândit primele plante, cum au fost distribuite în spaţiu şi care au fost interacţiunile lor” cu alte forme de viaţă.

Câteva descoperiri similare rare au avut loc în emisfera sudică, în special în statul Rio Grande do Sul sau în Patagonia argentiniană, însă acestea aveau dimensiuni mult mai reduse.

Pădurea fosilizată din Parana a fost descoperită la sfârşitul anului 2018, întâmplător, în timpul unor studii geologice realizate pentru traseul unei căi de acces către o fabrică.

Ulterior a fost lansat un studiu pe termen lung, iar rezultatele, publicate în februarie în revista ştiinţifică Palaeogeography, Palaeoclimatology, Paleoecology a grupului olandez Elsevier, au fost făcute publice recent în presa braziliană.

Conservarea excepţională a fost posibilă deoarece copacii „au fost îngropaţi când erau încă în viaţă, apoi au fost treptat acoperiţi cu sedimente”, a explicat Thammy Mottin.

Pădurea a fost apoi „conservată aproape aşa cum era” după ce a fost acoperită de un râu care a îngheţat.