O simplă analiză de sânge ar putea înlocui procedurile dureroase pentru depistarea cancerului și a altor boli grave (studiu)

Blood donation in Kharkiv, Ukraine - 24 Dec 2020
Analize de sânge. Foto: Profimedia Images

O echipă de cercetători israelieni a dezvoltat o metodă de diagnosticare precoce a unei game largi de afecţiuni printr-o simplă analiză de sânge. Studiul a fost făcut la Universitatea Ebraică din Ierusalim.

Noul test a fost conceput pentru a înlocui biopsiile şi alte proceduri invazive pentru depistarea cancerelor, a bolilor cardiace şi hepatice, a inflamaţiilor şi a problemelor sistemului imunitar, scrie agenția Xinhua, citată de Agerpres.

Pe lângă durerea asociată, în multe cazuri biopsia nu este eficientă deoarece nu poate ajunge întotdeauna la celula bolnavă şi uneori se efectuează doar într-un stadiu târziu al bolii. Metodele existente de testare, bazate pe analiza segmentelor de ADN din sânge, pot diagnostica prezenţa unei boli, dar nu şi tipul, locaţia şi stadiul acesteia.

În urma unui studiu publicat în revista Nature Biotechnology, cercetătorii au dezvoltat o metodă neinvazivă, ce poate identifica tipul afecţiunii sau tumorii, localizarea sa şi stadiul bolii.

Metoda poate face totodată diferenţa între pacienţii care suferă de aceeaşi tumoare canceroasă, ceea ce poate conduce la aplicarea unor tratamente personalizate, adaptate pentru fiecare pacient.

Noua metodă nu doar examinează ADN-ul din sânge, provenind de la celulele moarte, dar identifică şi ţesutul celulelor şi genele care au fost active în aceste celule, mai scrie sursa citată. Deoarece metoda detectează simultan toate genele active din celulele moarte, ea poate diagnostica o gamă largă de procese şi de boli printr-un singur test.

''Acest test de sânge de rutină poate fi efectuat frecvent, permiţând astfel medicilor să monitorizeze permanent progresia bolii'', au precizat cercetătorii.

Editor : A.A.