Sari la conținut

Premiul Nobel pentru Fizică a fost câștigat de trei cercetători. Tehnica revoluționară dezvoltată de aceștia

Cercetătorul american Arthur Ashkin şi o echipă formată din oamenii de ştiinţă Gérard Mourou (Franţa) şi Donna Strickland (Canada) au câştigat Premiul Nobel pentru Fizică ''pentru invenţii revoluţionare în domeniul fizicii laserilor'', a anunţat marţi Academia Regală de Ştiinţă din Suedia.

Premiul a fost acordat pentru „unelte făcute din lumină", a spus secretarul general al Academiei, care a anunţat numele laureaţilor.

„Două invenţii sunt celebrate astăzi”, a afirmat, la rândul ei, Olga Botner, membru al Academiei Suedeze.

Mourou (École Polytechnique, Palaiseau, Franţa, şi University of Michigan, Ann Arbor, SUA) şi Strickland (University of Waterloo, Canada) au „pavat drumul către cele mai scurte şi intense impulsuri laser create de om. Tehnica dezvoltată de ei a deschis noi arii de cercetare şi a dus la aplicaţii industriale şi medicale”, potrivit motivaţiei Academiei, scrie News.ro.

Sezonul din 2018 al prestigioaselor distincţii s-a deschis luni, odată cu anunţarea laureaţilor Premiului Nobel pentru Medicină. Cercetătorul american James P. Allison şi omul de ştiinţă japonez Tasuku Honjo au fost desemnaţi câştigători datorită descoperirii unor noi terapii împotriva cancerului.

Anul trecut, Premiul Nobel pentru Fizică a fost atribuit pentru detectarea undelor gravitaţionale, un concept lansat de Albert Einstein în 1916, în celebra sa Teorie a Relativităţii Generale, precum şi pentru conceperea şi perfecţionarea detectoarelor de unde gravitaţionale LIGO (SUA) şi VIRGO (Italia). Distincţia a fost împărţită între fizicianul german Rainer Weiss, care a primit jumătate din premiu, în timp ce cealaltă jumătate le-a revenit cercetătorilor americani Barry C. Barish şi Kip S. Thorne, potrivit Agerpres.

Miercuri urmează să fie anunţat laureatul - sau laureaţii - Premiului Nobel pentru Chimie, vineri va fi atribuit Premiul Nobel pentru Pace, iar câştigătorul Premiului Sveriges Riksbank pentru Economie în memoria lui Alfred Nobel va fi anunţat la data de 8 octombrie.

Premiul Nobel pentru Literatură nu va fi atribuit în 2018, pentru prima dată după aproape 70 de ani, şi va fi anunţat anul viitor în acelaşi timp cu numele laureatului din 2019. Academia Suedeză, instituţia care îl decernează, afectată profund de un scandal ce vizează agresiuni sexuale, asociate mişcării #MeToo, a decis să amâne decernarea premiului cu un an, pentru a avea timp să se reformeze şi să îi înlocuiască pe membrii ei demisionari.

Anul acesta, fiecare premiu valorează 9 milioane de coroane suedeze (1 milion de dolari). Suma va fi împărţită dacă vor exista mai mulţi laureaţi ai unui singur premiu.

Primele Premii Nobel au fost decernate la 10 decembrie 1901, la Stockholm, pentru Fizică, Medicină, Chimie, Literatură şi Pace.

Fizicianul german Wilhelm Röntgen (1845-1923) a primit primul Premiu Nobel pentru Fizică pentru descoperirea razelor X.

Iniţiatorul Premiilor Nobel este magnatul industrial suedez Alfred Nobel (1833-1896), inventatorul dinamitei.

Celor cinci discipline alese de Alfred Nobel - Fizică, Medicină, Chimie, Literatură şi Pace - s-a adăugat în 1969 şi cel pentru Economie, instituit cu ocazia Centenarului Băncii Naţionale a Suediei, fiind subvenţionat de către aceasta.

Potrivit tradiţiei anuale, Premiile Nobel vor fi prezentate la 10 decembrie, dată la care se comemorează moartea lui Alfred Nobel.

Etichete: medicina , premiile nobel , premiul nobel pentru fizica , invetii fizica