Studiu. Un compus chimic din marijuana ar putea ajuta la prevenirea maladiei Alzheimer

Data publicării:
marijuana canabis getty

Foto: Gulliver/ Getty Images

Această descoperire confirmă rezultatele obținute de studii anterioare în care s-au găsit dovezi ale efectelor pozitive ale unor compuși din canabis, printre care și THC, la pacienți cu boli neurodegenerative.

Chiar dacă alte studii au adus dovezi privind faptul că plantele din genul canabis ar putea fi neuroprotectoare împotriva simptomelor maladiei Alzheimer, noi credem că studiul nostru este primul care a demonstrat că compușii din canabis redus inflamațiile și acumulările de plăci senile care conțin beta-amiloid în celulele nervoase”, a explicat unul dintre cercetătorii care au contribuit la studiu, David Schubert de la Institutul Salk pentru Studii Biologice din California.

Oamenii de știință au testat efectele THC asupra unor neuroni umani crescuți în laborator care imită efectele pe care le are maladia Alzheimer.

THC este compusul chimic responsabil pentru efectele psihologice ale marijuanei, inclusiv euforia, deoarece are proprietăți naturale de eliminare a durerii. De asemenea, THC este folosit pentru a trata simptomele mai multor boli, printre care HIV, durere cronică și stres post-traumatic.

Compusul călătorește din plămâni în sânge, unde se atașează de două tipuri de receptori canabinoizi, CB 1 și 2, care se găsesc în celule din tot corpul. În creier, acești receptori se găsesc într-o proporție mai mare în neuronii asociați cu plăcerea, memoria, gândirea, coordonoarea și percepția timpului și se leagă de obicei de niște molecule lipide numite endocanabinoizi, care sunt produși de corp în timpul activităților fizice. Atunci când THC se combină cu aceste molecule, efectele pot fi și bune și rele, adică cel mai probabil veți uita anumite lucruri sau nu veți mai fi capabil să faceți anumite lucruri, cum ar fi să aruncați o minge, dar în același timp vă veți simți extraordinar și veți avea poftă de mâncare.

De-a lungul anilor, cercetările au sugerat că prin faptul că se combină cu acești receptori, THC ar putea avea și alte efecte asupra procesului de îmbătrânire al creierului, deoarece elimină acumularea de plăci toxice care conțin beta-amiloid.

Nu se știe exact ce provoacă maladia Alzheimer, dar se crede că este rezultatul unei acumulări a două tipuri de leziuni: plăci senile care conțin beta-amiloid și acumulării de proteină „tau". Dacă s-ar găsi o posibilitate prin care să se reducă inflamațiile creierului și în același timp corpul să fie încurajat să elimine aceste leziuni, s-ar putea descoperi primul tratament funcțional pentru Alzheimer.

În 2006, cercetătorii de la Institutul de Cercetare Scripps au descoperit că THC previne formarea de plăci senile de beta-amiloid prin blocarea enzimei din creier care le produce, și acum oamenii de știință de la Institutul Salk au demonstrat că tot THC poate elimina inflamarea celulelor nervoase, și astfel acestea supraviețuiesc.

Acest studiu este important și pentru că identifică legătura puternică dintre acumulările de beta-amiloid și procesul inflamator al neuronilor, în condițiile în care ipotezele anterioare susțineau că nu neuronii sunt inflamați ci alte celule.

Inflamarea în interiorul creierului este o componentă majoră a efectelor dăunătoare asociate cu maladia Alzheimer. Noi am reușit să indentificăm că baza moleculară a acestor inflamații la proteina beta-amiloid din creier, nu la celulele nervoase. Odată ce am făcut acest lucru a devenit evident compuși de tipul THC ar putea preveni moartea celulelor nervoase”, a explicat cercetătorul Antonio Currais.

Rezultatele sunt promițătoare, dar au fost testate doar pe neuroni din laborator, astfel că pasul următor va fi observarea legăturii dintre THC și reducerea inflamațiilor din creier și a acumulărilor de plăci în cadrul unui test clinic.