"Super-Pământurile" în care-și pune speranța omenirea. Ar putea fi ele locuibile?

De-a lungul timpului, astronomii au descoperit în afara sistemului nostru solar zeci de planete care ar putea fi locuibile. FOTO: Getty Images

De-a lungul timpului, astronomii au descoperit în afara sistemului nostru solar zeci de planete care ar putea fi locuibile. Acestea poartă numele de "Super-Pământuri" - pot fi de două ori mai mari decât planeta pe care locuim și de până la 10 ori mai masive. Toată această masă suplimentară ar putea face "Super-Pământurile" casa perfectă, spun oamenii de știință. Momentan, astronomii le cunosc mărimea sau masa, dar nu știu dacă sunt 100% locuibile sau nu, a explicat la Digi24 astronomul Adrian Sonka.

Astronomii au descoperit zeci de planete potențial locuibile în afara sistemului nostru solar. Acest lucru înseamnă zeci de șanse să fie descoperită prima viață extraterestră sau multe locuri unde am putea stabili primele noastre colonii interstelare.

Cu atât de multe opțiuni, de unde știm care este cel mai bun? S-ar putea să credeți că planetele care seamănă cel mai mult cu Pământul ar trebui să fie în topul listei noastre. La urma urmei avem tot ce ne trebuie, avem apă, pământ, o atmosferă și miliarde de forme de viață. Dar, potrivit unui grup restrâns de cercetători, există planete mai mari și mai bune acolo. Se numesc "Super-Pământuri".

Super-Pământurile pot fi unele dintre cele mai comune planete din galaxia noastră. Din 2009, telescopul spațial Kepler a descoperit aproximativ 4.000 de exoplanete. 30% dintre acestea sunt "Super-Pământuri". Și câteva procente din acele super-pământuri orbitează în zona locuibilă a stelei gazdă. Aceasta este o zonă "Goldilocks" unde suprafața planetei are temperatura potrivită pentru apa lichidă. Nu prea rece sau prea caldă. Acum, există șansa ca unele dintre aceste "Super-Pământ" să nu fie stâncoase precum Pământul. Cele mai mari ar putea fi alcătuite în mare parte din hidrogen și heliu, cum ar fi Jupiter și Saturn, care nu sunt ospitaliere pentru viață.

Astronom: Dacă vrea cineva să se mute, să mai aștepte un pic. Cea mai apropiată planetă Super-Pământ este la patru ani - lumină de noi

Adrian Sonka, astronom la Observatorul Astronomic din București, a explicat la Digi24 ce le face atât de speciale și cât sunt de greu de descoperit.

"Nu întotdeauna când spui super e de bine. În cazul super - planetelor de tip Super-Pământ este și de bine, și de rău.

Acestea sunt planete mari, dar asta înseamnă și o gravitație de minim 3 – 4 ori mai mare, asta nu e de bine.  O planetă mare cu gravitație mare are și atmosferă destul de densă, ceea ce permite să fi o situație ca pe pământ, un fel de junglă tropicală.

Important e ca ele să aibă și suprafață locuibilă. Pot fi locuibile, și noi decidem dacă așa este în funcție de cât de aproape se află o astfel de planetă de steaua ei. Majoritatea acestor planete se rotesc la distanță bună de steaua lor.

Pentru a afla care e varianta bună dintre aceste "Super-Pământuri", trebuie să vedem ce fel de gaze se găsesc acolo, iar asta se poate observa asta cu telescoape foarte mari.

Momentan, le cunoaștem mărimea, masa, dar nu știm dacă sunt 100% locuibile sau nu. Noi fie știm cât sunt de mari, fie cât e masa lor.

Dacă vrea cineva să se mute, să mai aștepte un pic. Cea mai apropiată planetă "Super-Pământ" este la patru ani - lumină de noi. Cu o rachetă ai face în câteva sute de mii de ani până acolo, așa că mai bine să mai așteptăm până reușim să ajungem mai repede acolo", a explicat astronomul.

Editor : Georgiana Marina