Testele nucleare au dezvăluit vârsta reală a celor mai mari pești din lume

nuclear

Testele nucleare realizate în perioada Războiului Rece au ajutat oamenii de știință să stabilească cu acuratețe vârsta rechinului-balenă, cel mai mare pește din lume, informează BBC.

Rechinii-balenă trăiesc în apele calde din zonele tropicale. Se cunoștea faptul că au o speranță lungă de viață, însă acum cercetătorii au descoperit că pot stabili cu exactitate vârsta acestor pești folosindu-se de testele nucleare efectuate în trecut.

Rechinii-balenă sunt cei mai mari pești din lume, dar și cei mai mari rechini, măsurând până la 18 metri și cântărind 20 de tone. Sunt ușor de recunoscut datorită modelului cu puncte albe care le acoperă spatele, se hrănesc cu plancton și călătoresc mult pentru hrană. Sunt foarte căutați de turiști și le permit acestora să înoate în preajma lor.

Cu toate acestea, specia este acum în pericol, din cauza pescuitului excesiv din țări precum Thailanda și Filipine.

Multe lucruri despre această specie rămân necunoscute, în special cum poate fi estimată vârsta unui exemplar. Oamenii de știință spun că este fundamental să înțeleagă rata de creștere a acestor pești pentru a putea salva specia pe termen lung.

Până acum, cercetătorii au încercat să numere liniile din interiorul vertebrelor rechinilor-balenă morți. Acestea au un model asemănător cu cel al unui trunchi de copac, crescând pe măsură de animalul îmbătrânește. Însă oamenii de știință nu puteau afla cu ce frecvență se formează aceste linii. Acum, aceștia susțin că au găsit o metodă prin care pot determina cu precizie vârsta reală a rechinilor-balenă.

Începând cu finalul anilor '40, mai multe țări, printre care SUA, Uniunea Sovietică, Marea Britanie, Franța și China, au testat bombe nucleare în diferite locații.

Un efect secundar al acestor explozii a fost dublarea unui izotop, denumit Carbon-14, în atmosferă. De-a lungul timpului, fiecare ființă vie de pe planetă a absorbit acestă cantitate suplimentară de Carbon-14, care încă există.

Dar pentru că cercetătorii știu rata de descompunere a acestui izotop, îl pot folosi ca indicator al vârstei pentru rechnii-balenă. Cu cât este mai bătrân un exemplar, cu atât conține mai mult Carbon-14.

"Deci orice animal care era viu atunci a încorporat acestă creștere bruscă de Carbon-14", a spus doctorul Mark Meekan, autorul studiului, de la Institutul australian de Științe Marine din Perth. "Asta însemncă că avem un semn din acea perioadă în interiorul vertebrei".

O provocare a fost obținerea mostrelor de vertebre, însă Meekan și echipa sa au reușit să găsească două exemplare conservate în Pakistan și Taiwan.

Studiul, publicat în jurnalul Frontiers in Marine Science, a dezvăluit că rechinii-balenă trăiesc foarte mult timp. "Aceste animale ar putea trăi și 100-150 de ani", spune Meekan.

Rechinii-balenă au fost trecuți de la specie amenințată la specie în pericol, însă cercetătorii cred că munca lor vor ajuta la conservarea acestei specii. Prin stabilirea vârstei, oamenii de știință vor putea oferi recomandări mai clare în privința rechinilor-balenă și dacă pescuitul lor poate fi sau nu permis.

Editor web: Vlad Mironescu